08-12-2021
Iedereen die backstage bij een evenement of met een act op pad is geweest, zal twee dingen zijn opgevallen aan de medewerkers die zich haasten om het podium en de locatie voor te bereiden: de meesten doen moeilijk, slopend werk dat essentieel is voor liveshows, en de meesten zijn wit en mannelijk. In een recent onderzoek van Pollstar/Venues Now onder 1350 livemuziekprofessionals was 67 procent man en 85 procent blank. Zwarte arbeiders vormden slechts twee procent, met Latijns-Amerikaanse arbeiders op 3,6, en twee procent werd als 'multiraciaal/multi-etnisch' beschouwd. "Er is enige vooruitgang geboekt, maar niet genoeg", zegt Tony Bulluck, momenteel de productiemanager van Earth, Wind and Fire. "Vaak loop ik gebouwen binnen en mensen gaan ervan uit dat ik de conciërge of de beveiliging ben."
Maar als onderdeel van de afrekening in de wereld in het algemeen, schijnt de diversiteitsschijnwerper nu op de crews die in de entertainment industrie werken: de mensen die licht, geluid en het podium opzetten voor shows en zelfs backstage catering.
In 2009 ontstond Roadies of Color United. Toegewijd aan het in contact brengen van gekleurde mensen in de sector om verhalen en baannieuws te delen. En afgelopen voorjaar hebben Fitz en de Tantrums co-leadzangeres Noelle Scaggs, die zich ook bewust werd van deze ongelijkheid, de taak op zich genomen om Diversify the Stage te lanceren, gericht op het verspreiden van bewustzijn over dit probleem en het opleiden van zowel muziekprofessionals als degenen die die kant van het bedrijf willen betreden. Diversify the Stage richt zich in het bijzonder op BIPOC, LGBTQ en "vrouwelijk identificerende en gender-niet-conforme" individuen.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.