De wereld rond op het zijtoneel
Een baan op een cruiseschip is de ultieme vorm van werken als reizend technicus. Alexandra Jansen vaart sinds haar afstuderen de wereld rond. Via het Panamakanaal op weg naar Alaska vindt ze tijd om te vertellen over het leven als stage tech op de Norwegian Bliss. TEKST: COEN JONGSMA
Topniveau in Taiwan
Friso van der Steen en Louis Janssen werkten 12 jaar samen aan het National Kaohsiung Center for the Arts in Taiwan, het grootste theatergebouw ter wereld. “Daar komt toneeltechniek bij kijken die wij in Nederland helemaal niet kennen.” TEKST: REBECCA VAN VUURE
Netwerken en mensen ontmoeten
In 2008 vertrok Gertjan Houben naar New York om zich een jaartje te verdiepen in het lichtontwerpen. Tien jaar later woont en werkt hij er nog steeds. “Hoe dichter je bij Broadway komt, hoe diplomatieker je moet communiceren.” TEKST: BASTIAAN SCHOOF
Jack Smale werkt sinds 1986 voor en met artiesten van het formaat U2 en Muse. Hij produceerde evenementen als de MTV Awards. Tijd voor een terugblik op wilde jaren, professionalisering en verzakelijking. Wat is er veranderd, en wat is de onveranderde kern?
Met de afstandsbediening shift Lisette Stokkel (31) het beeld van de videoprojector op het net uitgerolde scherm aan de achterwand van het Patronaat, terwijl haar collega Mark van den Berg de dj-booth van de Vunzige Deuntjes aansluit. Een half uurtje eerder stond de Amerikaanse Soul/Jazz legende Lee Fields and the Expressions op het podium.
“Het was er een ouwe troep. Maar de sfeer was meteen hartstikke goed”, zegt Jacques Visser als hij terugdenkt aan zijn begintijd in de Kleine Komedie in Amsterdam. Na 36 jaar dienst als technicus en Hoofd Techniek is hij met pensioen. Het theater is in prima staat, de opvolging geregeld.
Afgelopen december kreeg Hugo van Uum de Frits van den Haspel Award uitgereikt. Hij was toen al ernstig ziek. Begin februari overleed hij. Hij werd 58 jaar. Een portret van de man die als hoofd Toneel- en Belichtingsdienst van Nationale Opera & Ballet altijd naar verbetering streefde.
“Even tellen of alle filterraampjes erbij zitten.” Walter Nelissen controleert alle racks en kisten die terugkomen uit verhuur.
Holes, een coproductie van De Jonge Republiek en Tryater, is een bewerking van het gelijknamige boek van Louis Sachar. Hoofdpersoon is Stanley Yelnats (een rol van Tim Linde), die moet kiezen of hij zijn leven laat bepalen door zijn treurige familiegeschiedenis of zijn eigen keuzes moet leren maken.
De zendertechnicus die heen en weer lopend op het zijtoneel tegelijkertijd moet luisteren, overleggen en patchen heeft er een bondgenoot bij, het softwarepakket Listen; ontwikkeld door een net afgestudeerde geluidstechnicus.
In Zichtlijnen 171 plaatsten we een oproepje voor de oudste nog werkende podiumtechnicus van Nederland. We waren nieuwsgierig wat hem – of haar – nog altijd drijft, en hoe het vak in zijn of haar ogen in de loop der jaren is veranderd.
Eric de Ruijter heeft voor Zichtlijnen een inventariserend onderzoek gedaan naar de beleving van werkbelasting onder de werkenden in en rondom de podiumtechniek.
In Zichtlijnen 171 zette theateradviseur Huub Huikeshoven uiteen welke invloed de komst van bewegende ledarmaturen kan hebben op de inrichting van en de werkwijze in theaters. Drie lichtontwerpers reageren.
Bewegende ledspots stel je met behulp van de computer, niet vanaf een lichtbrug. Volgens Huub Huikeshoven gaat dat veel gevolgen hebben. Niet alleen voor onze werkwijze, maar ook voor het ontwerp en de infrastructuur van theatergebouwen.
Selfmade geluidsontwerper Jimi Zoet maakt opvallende creaties. Geschoold om zelf op het toneel te staan, besloot hij zich volledig op geluid te richten. “Van een willekeurige soundbite kun je via samplers weer een nieuw instrument maken.”
VPT-erelid Dhian Siang Lie zei ooit: “Podiumtechniek bestaat niet. Er bestaat alleen techniek, en die kun je toepassen op een podium.” Dus waarom zou je enkel naar middelen grijpen die voor theater bedoeld zijn? Kunst vraagt om een vrije geest – het verlangde effect soms om een verrassende oplossing.
Zaterdagmiddag 2 juli. Productiemedewerker Mitchel Keizer loopt ontspannen door de Botanische Tuinen van Utrecht, het bijzondere decor van festival deBeschaving.
Op een zonnige ochtend in Alkmaar mag de sfeer in Theater de Vest best ‘verlaten’ worden genoemd. In de foyer is niemand. In de kleine zaal is het donker en leeg.
Natuurkunde voor evenemententechnici Dit is het derde boek in een mooie reeks van Uitgeverij Edusonic. Eerder verschenen de basisboeken over geluid en licht, dit derde deel heet Zo, natuurlijk en heeft als ondertitel Natuurkunde voor evenemententechnici. Over die ondertitel straks meer. Het boek is net als de andere delen bedoeld als schoolboek voor het mbo-onderwijs en bevat basiskennis voor de podiumtechnicus.
Half Nederland leerde van hem met lichtcomputers werken. Nu gaat hij met pensioen. Tijd voor een interview.
Er is een tijd geweest waarin ik dacht dat volgspotten het domste baantje ter wereld was. In mijn beleving hoefde je alleen maar
te wachten op een aankondiging via je headset dat je lampje aan kon, om vervolgens braaf een acteur of actrice te volgen tot je weer uit mocht. Een kind kan de was doen, zou je zeggen.
In deze Snapshot Hennie Schwithal, 55 jaar, technisch producent.
‘In trek vier komt een fries, in vijf poten, in acht komt licht, dat fries moeten we omknopen naar de negentien.’
Generaties theaterbezoekers hebben zijn werk gezien, al zullen de meesten van hen zijn naam niet kennen. Generaties theaterontwerpers hebben met hem te maken gehad: als vormgever, als auteur of als leraar. En bij hen is zijn naam zeker wél een begrip: Benno de Vries staat voor de verbinding tussen ontwerpfantasie en praktische uitvoerbaarheid.
Leden van de VPT kunnen al gebruik maken van de diensten van de bibliotheek, die naast toneelteksten e.d. ook een interessant aanbod heeft van boeken over geluid, licht, theatertechniek en –productie, grime, kostuums, gebouwen en gezelschappen, theatergeschiedenis, marketing en management en nog veel meer.
In memoriam Has Noordhoek Hegt
Sinds ongeveer anderhalf jaar is Mark den Hertog directeur van de Schouwburg en het Concertgebouw in Haarlem en sinds augustus 1992 is hij tevens voorzitter van de Vereniging voor Podiumtechnologie. Hij bracht het van balletdanser tot schouwburgdirecteur, een loopbaan die hem naar veel verschillende plaatsen voerde, waaronder Frankrijk en Duitsland.
Twee techniekdocenten maken een boek van een reader, en al snel loopt het uit de hand. Meer uitgaven volgen, vertalingen, seminars. Bastiaan Schoof tekent op hoe uitgeverij Edusonic aan het kopieerapparaat werd geboren.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.