Dit jaar is het veertig jaar geleden dat een groep ingenieurs, architecten, theaterdirecteurs en theatertechnici de Vereniging voor PodiumTechnologie oprichtte.
Een jubileum is een goed moment om vooruit te kijken. Mijn stelling: de VPT wordt een diverse en inclusieve vereniging en zal daardoor blijven bestaan. Als we een club van (oudere) witte mannen blijven, dan is de vereniging over tien of vijftien jaar niet meer relevant.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 176 in PDF.
De meeste bezoekers van de VPT vakmeeting over led in het Singer Theater accepteren dat de overstap naar led onontkoombaar is. Maar vragen zijn er nog volop. Bas Molenveld was erbij aanwezig en noteerde de belangrijkste.
Het aanbieden van zitplaatsen behoort tot de kerntaken van een theater. Toch is de tribune het meest aan de aandacht ontsnapte stukje podiumtechniek. Een inventarisatie voor een tribunedag.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 173 in PDF.
Een van de evenementen op de beurs ‘Event 17’ half april was de extra ingelaste algemene ledenvergadering van de VPT. Drie bestuursleden waren voor het eerst in functie én er werd een nieuwe voorzitter gekozen.
Onverwachte ontwikkelingen tijdens de bestuursledenverkiezing en een presentatie over de mogelijke toekomst van de VPT maakten van de Algemene Ledenvergadering van de VPT in het Grafisch Lyceum Rotterdam een boeiende bijeenkomst.
De gelegenheid om meer dan twintig mengtafels naast elkaar te zien doet zich niet zo vaak voor. Op de VPT Vakmeeting Audio in de Ziggo Dome in december kon het. Frans Roovers is erbij en deelt de belangrijkste inzichten.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 170 in PDF.
Verlangen naar een ledloze wereld is geen optie meer. Nieuwe producten blijven komen, ontwerpers en technici ontdekken mogelijkheden, directeuren ruiken kostenbesparingen en leveranciers zien een groeimarkt. Een bezoek aan de door de VPT georganiseerde leddag was voor iedere betrokkene bij aankoop of gebruik van ledlicht een nuttige investering.
De onofficiële nieuwjaarsreceptie voor technici, de driedaagse vakbeurs Cue 2016, in het Rotterdamse Ahoy was geslaagd. Drukbezocht, nieuwe producten en verrassende lezingen.
Tijdens CUE2016 zal hij officieel worden gelanceerd: de nieuwe website van de VPT. De site biedt meer gebruiksgemak en de leden kunnen zich in de toekomst veel duidelijker profileren.
Redactieraad geeft lezingen nieuwe impuls.
Plattegrond beursvloer.
PLUS: Compleet programma van de VPT Academy
Vijfentwintig jaar geleden verscheen de eerste nieuwsbrief waaruit het vakblad Zichtlijnen is voortgekomen. Tijd om terug en vooruit te kijken.
Op 25 maart organiseerde de VPT in samenwerking met de poppodia (VNPF) en evenementenmakers (VVEM) een themamiddag over versterkt geluid. Niet over luidsprekers, microfoons en mengtafels maar over de schade en overlast die je daarmee kunt veroorzaken en de regels en verplichtingen waar je als podium, festival en organisator mee te maken hebt. Het programma trok 120 belangstellenden. In de comfortabele members lounge van de Ziggo Dome kregen zij een overzicht van de problematiek, gevolgd door een presentatie van de Franse organisatie Agi-Son en daarna nog een uitgebreide rondleiding door de Ziggo Dome.
Na een oproep van Joanne Mensert (Mugmetdegoudentand) en Fleur Feij (De Warme Winkel) verzamelden zich op 15 oktober zo’n 80 productieleiders in de Theaterschool van Amsterdam. Joanne en Fleur hadden vaker met elkaar om de tafel gezeten en bleven zich maar afvragen wie nu eigenlijk hun collega’s waren en waarom ze onderling geen informatie uitwisselden. In samenwerking met de Vereniging voor Podiumtechnologie en de Opleiding Productie Podiumkunsten initieerden zij een eerste meeting om een netwerk op te zetten.
Hoe kunnen we de gevolgen voor het milieu van onze activiteiten zo gering mogelijk maken? Welke maatregelen zijn succesvol? Koen Koch doet verslag van de VPT-themadag Duurzaam gebouwbeheer in november.
De ledendag op 26 september in DeLaMar was met bijna 200 inschrijvingen de drukst bezochte ooit in de geschiedenis van de VPT. De sfeer was vanaf het begin ontspannen en dat bleef de hele dag zo. Eerst was er de algemene ledenvergadering, daarna zagen we presentaties over DeLaMar. Dan een uitgebreide rondleiding en tot slot een buffet. Tussendoor gaven de theatertechnische leveranciers korte presentaties.
Themadag ‘Veiligheid boven alles’ in Schouwburg De Meerse.
De VPT organiseert een groot onderzoek naar de technische neartistieke aspecten van duurzame theaterbelichting. Begin december volgt een symposium. Projectcoördinator Hugo van Uum licht toe.
Nieuwe leden, De VPT bedankt..., Activiteitenagenda
Karin Vullings publiceerde alweer meer dan twee jaar gelden haar onderzoek over de portaalzone en opperde het idee deze zone flexibel te maken.
Het Platform Operators (PON), een initiatief van trekkenwandoperators gesteund door de Vereniging voor Podiumtechnologie, wil meer te weten komen over de berekende maximale gelijktijdigheidsfactor van de trekkenwanden.
Een raar gevoel: dit is mijn laatste nummer van Zichtlijnen. Of eigenlijk was nummer 103 dat al. Nummer 104 is goeddeels gemaakt door mijn opvolger, Jos van de Haterd.
De nieuwe vormgever van Zichtlijnen, Mathilde de Vriese, hoef ik u in woorden nauwelijks voor te stellen. Zij stelt zichzelf voor middels een vernieuwd uiterlijk van het blad: een nieuwe letter voor de tekst en de koppen, een andere opmaak van het beeld en van de verschillende soorten artikelen, zodat u in een oogopslag kunt zien of u een column dan wel een hoofdartikel openslaat. Verder gaan we ook niet in de renovatie van de vormgeving: het is niet de bedoeling of nodig om het blad een totaal ander uiterlijk te geven. Daarvoor had Frank Lever al genoeg bijdragen geleverd. Ook de inhoud en de opbouw van het blad is niet gewijzigd: achterin vindt u bijvoorbeeld nog steeds de column ‘Werklicht’ van Niko Bovenberg en voorin het hoofdartikel dat ik er dit keer speciaal wil uitlichten.
In eerste instantie zou Coen Jongsma naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede een artikel gaan schrijven over de veiligheid van pyrotechnische projecten. Hij zou een dag gaan meelopen met Frans Arntz, van het bedrijf De Vierde Dimensie en voorzitter van de branchevereniging voor Professioneel Vuurwerk, Pyrotechniek en Toepassingen. Dit plan werd echter achterhaald door de werkelijkheid: er zijn nauwelijks nog pyrotechnische projecten en door het nieuwe Vuurwerkbesluit dat minister Pronk eind februari naar buiten bracht, is de kans groot dat de pyrotechniek geheel uit de theaters zal verdwijnen. De branchevereniging zelf geeft al aan dat het een goede zaak is om de algehele veiligheid onder de loep te nemen en te komen tot een heldere normering en regelgeving. Het kan zijn dat de branche zelf zich dit misschien wat laat heeft gerealiseerd, maar het besluit zoals het zich nu aandient is volgens Arntz de doodklap voor de meeste bedrijven. En dat is zonder meer merkwaardig: net als bij de ramp in Volendam is het een logische reactie om onmiddellijk streng te gaan handhaven, maar het nieuwe Vuurwerkbesluit heeft ook iets van roomser dan de paus te willen zijn. Het lijkt erop dat de minister wat dit betreft af wil van het poldermodel. En dat voelt natuurlijk gelijk als een vorm van bevoogding van een branche in de podiumkunsten en evenementenindustrie die ongetwijfeld zeer professioneel bezig is, en zich bewust is van de gevaren omdat zij per definitie te maken hebben met vuurwerk in combinatie met (grote) groepen toeschouwers. Je zou toch verwachten dat beleid ontwikkeld wordt samen met de sector – niet op basis van onmogelijke regels, maar met een wettelijk kader, waarbij een ministerie de sector zelf vraagt om te komen tot een concrete invulling. In feite zoals dat gaat bij de ontwikkeling van Arbobeleid. Natuurlijk is het niet altijd even makkelijk om alle partijen rond de tafel en op één lijn te krijgen, maar het levert in ieder geval op dat de kunstensector zelf voorstellen doet om, zoals dat in deze termen heet, te komen tot een convenant. Op die manier wordt voorkomen dat bijvoorbeeld theaters wat betreft hun hijsinstallaties vallen onder dezelfde regels als die in de haven gelden.
U hoort nog van deze branchevereniging: begin september presenteren zij zich op de ledendag van de VPT.
De website van Zichtlijnen (www.zichtlijnen.nl) is alweer een paar jaar geleden gerenoveerd. In de huidige opzet is het mogelijk het archief te raadplegen, het bestand van Wie is wie in te zien, via links relevante website te bezoeken, ingezonden brieven te sturen of overtollige appratuur zonder commercieel oogmerk te koop aan te bieden.
Op een zonovergoten 15 mei trokken ongeveer 300 theatertechnici, medewerkers van architectenbureaus, adviseurs, concurrenten, theaterdirecties, gemeentefunctionarissen et cetera op pad richting Heeze.
Het kantoor van Zichtlijnen is te bereiken op donderdag van 9.00 – 17.00 op tel. 020-6161238, fax 020-6161658.
Symposium automatisering van toneelhijsinstallaties
Veel VPT-leden bleken belangstelling te hebben voor een hernieuwde kennismaking met de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Het aantal aanmeldingen voor de op 15 november van vorig jaar georganiseerde rondleiding was zo groot dat we een aantal geïnteresseerden moesten teleurstellen. En dat terwijl de schouwburg 80 personen wilde ontvangen.
PQ-paviljoen en VPT-info, Prijsuitreiking, Doeken te koop, Zichtlijnen en Lezingen op de Vakbeurs.
Oproepen gedaan tijdens de ledenvergadering
Louis Janssen vroeg mij of ik interesse zou hebben om binnen het bestuur van de VPT het gebied Onderwijs te gaan behartigen. Dat lijkt me een aantrekkelijk idee.
De nieuwe bestuursbezetting van de VPT is als volgt:
Sinds kort is het voor het secretariaat mogelijk om van e-mail gebruik te maken.
Rondleiding vernieuwde Koninklijke Schouwburg Den Haag
Demonstratie Bytecraft geautomatiseerde hijsinstallatie
?Omdat het gebruik van podiumproducten en –diensten zich allang niet meer beperkt tot het theater is de 7e Vakbeurs uitgebreid met een derde dag.
Uw hoofdredacteur vond mijn voorwoorden van de laatste tijd zo somber. Ik herkende dat wel. Ik hield hem voor dat dat lag aan de tijd van het jaar, mid-winter, een beetje somber weer, vroeg donker, vrijwel nooit daglicht te zien en zo. Fel licht schijnt tegen deze depressieve gevoelens te helpen. Zo heb ik begin januari regelmatig met open ogen onder een hoogtezon gelegen. Maar helaas, het heeft niet geholpen, ik blijf somber ook nu de bomen langzaam beginnen te ontluiken en de eerste krokussen hun best doen om te gaan bloeien.
Ik weet waar dat bij mij aan ligt. Het komt door de verbijsterende hoeveelheid regelgeving die de laatste jaren op ons is afgekomen. De helft van deze regels valt nog niet eens te bevatten. Of we zijn er nog niet aan toe gekomen ze in te passen in de bedrijfskolom.
De regels van de Arbeidtijdenwet zijn alleen nog maar toe te passen met behulp van een computerprogramma, dat begint te piepen als je in de tourneeplanning een voorstellingsdag boekt op een zodanige plek dat je een tweede technische ploeg moet inzetten. Iedereen is bezig te ondervinden welk effect de wet heeft. De resultaten van dit onderzoek zullen we aan het eind van het seizoen wel weten, maar de consequenties die de wet heeft voor de tournees van volgend jaar niet.
In het kader van de afschaffing van de ziektewet is het effectief omgaan met de regels van de Arbowet urgent geworden: ziekmeldingen, re-integratieplannen, risicoanalyses en zo nog een aantal papieren tijgers die geld kosten. Op zich niet verkeerd, maar wel behoorlijk onzinnig in een sector waar het ziekteverzuim bijzonder laag is. De WBEAA – oftewel de wet met de f. 25.000,- boete voor wie zich er niet aan houdt – eist een registratie van het aantal allochtonen in de organisatie, met een bijpassend werkplan om de niet-evenwichtige situatie in de komende jaren bij te sturen.
Wat dacht u van de administratie die nodig zal zijn om de Btw-verlaging te innen, of van de registratie van de paspoorten voor het geval je een illegaal in huis hebt, of van al die treinkaartjes van freelancende acteurs; de kasten puilen uit en je moet het allemaal tien jaar bewaren.
Het is erg en veel.
En ik zou me zo graag verzetten, tegen de regels, tegen de verplichtingen, tegen deze wurgende, niet opleverende administratieve monstrums. Maar helaas, voor al die regels zijn goede, belangrijke argumenten aan te voeren, ze zijn van belang voor een goede volksgezondheid, het welzijn van al die werkers. En als je in verzet gaat dan ben je bezig met achterhoedegevechten, je wordt versleten voor een ouderwetse liberale werkgever en zo krijg je nog wat pijnlijke kreten te horen.
Maar verzet is inherent aan theater maken: niks regels, niks vastgelegd van zo moet het, niks rust, gezondheid en verplichte registratie, vrijheid zonder regels, onderzoeken, plezier maken, grenzen overschrijden en je neus stoten.
En daar wordt ik nou zo somber van: de regels gaan klemmen, nog even en het theater wordt een reservaatkunst, slechts te genieten op door de overheid vastgestelde momenten, gespeeld door goedgekeurde kunstenaars, met de juiste achtergrond, met de juiste opleiding, in op de juiste wijze geventileerde gebouwen enzovoorts.
Ik ben blij dat de zomer er aankomt, want dan gaat mijn depressie vanzelf over. Want dan zie je op straat nog voldoende theatergekken die zich van niets wat aantrekken, niet eens bewust protesteren, maar gewoon doen, spelen zonder vangnet, staartverplichtingen en WULBZ.
Adverteerders in dit nummer
28 Ampco Audio Products
41 Audio Electronics Mattijsen
46 Audio Pro Nederland
27 Aukes Theatertechniek
5 W. Beyne & Zn.
25 Cegelec AEG
40 Delta-L
45 Fiesta technici
38 & 39 Flashlight
46 Focus Showequipment
2 Ron de Groot Theatertextiel
34 Holland Audio Import
2 Huizenga Interchair BV
8 Jansen & Jansen
4 Jezet Seating
10 Kunst & Cultuur
22 Mill Music Showequipment
12 P.A. van Maaren & Zn.
17 Perspekt
48 Philips Nederland
28 Rolight
40 Thyssen De Reus
33 Selectronic
44 Sennheiser Nederland
In het volgende nummer van Zichtlijnen gaat een driedelige serie over normering en benaming van trekkenwanden van start. Om tot overeenstemming over de normen voor de installaties en het gebruik ervan te komen, willen de schrijvers van die reeks graag inventariseren hoe de trekkenwanden in de praktijk gebruikt worden. Wij doen daarom een oproep aan iedereen die een trekkenwand in huis heeft om de enquête in te vullen en op te sturen.
De Vereniging voor Podiumtechnologie houdt op dinsdag 29 augustus haar jaarvergadering in theater Carré in Amsterdam.
Vanaf 10.00 uur bent u welkom, de vergadering begint om 10.30 uur. Na de lunch, die om 12.30 uur op het programma staat en die f. 22,50 kost, zal de bijeenkomst in het teken van Arbo-wetgeving staan. Na de vergadering zal er gelegenheid zijn het theater te bezichtigen. Tenslotte kan er geborreld worden.
Koninklijk Theater Carré ligt aan de Amstel, nummer 115-125, en is bereikbaar per metro (halte Weesperplein, uitgang Weesperstraat-Stadstimmertuin).
Komt Allen!
In het vorige nummer van Zichtlijnen (41, juni 1995) is bij het artikel ‘Geautomatiseerd licht, de stand van zaken’ van Michiel van der Zijde een afbeelding van de VL5 geplaatst, niet van de VL6.
Verenigingsnieuws, Uri Rapaport, Zichtlijnen 40, april 1995
In het artikel over het nieuwe decoratelier in Rotterdam, Vorm en Decor, in Zichtlijnen 31, oktober 1993 stond te onrechte vermeld dat Theo Boskamp en Ben van de Knaap de nieuwe eigenaren zouden zijn.
Nieuwe leden van de Vereniging voor Podiumtechnologie
De inschrijving voor de computerdag die op 13 september jl. had moeten plaatsvinden was erg mager. Slechts 15 deelnemers hadden zich op het moment van de sluitingstermijn aangemeld.
Nieuwe leden Vereniging voor Podiumtechnologie
Nieuwe leden Vereniging voor Podiumtechnologie
Op 30 november 1992 werd de leden van de Vereniging voor Podiumtechnologie de mogelijkheid geboden het theater van het nieuwe cultureelcentrum De Meerse in Hoofddorp te bezoeken.
Zoals u reeds bekend is, hebben theatermakers zich internationaal georganiseerd in de Organisation Internationale des Scénographes, Techniciens et Architectes de Théâtre. Een mond vol Franse woorden voor een vereniging van toneelontwerpers, theatertechnici en architecten, kortweg de OISTAT genoemd.
Het bestuur van de Vereniging voor Podiumtechnologie nodigt u uit, in overleg met de directie van het Theater aan het Spui, voor een bezoek aan dit theater, ontworpen door Herman Herzberger en voorzien van een zwarte doos. Voor de diverse disciplines binnen onze vereniging een object dat mogelijk discussies oproept.
In het Theater Instituut Nederland
Nieuws van de Vereniging voor Podiumtechnologie
Het (voorlopige) programma van de ledenvergadering van de Vereniging voor Podiumtechnologie op maandag 3 september 1990 in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Schouwburg, Schouwburgplein 25 ziet er als volgt uit.
In dit nummer kunt u een interview lezen met de kunstenaar Jeroen Henneman, maker/ontwerper van Hinderlaag. Dit stuk wordt in mei door Toneelgroep Amsterdam weer op het repertoire genomen.
Op 22 november 1989 overleed ir. C.W. van Dorsser, de man die veel van onze leden kennen als de eerste voorzitter. Hij was het die in 1977 een groep van ongeveer 20 mensen uitnodigde om te komen praten over het oprichten van een vereniging die zich zou richten op de technische aspecten van alles wat zich op en rond het podium afspeelt.
Tijdens de komende ledenvergadering in augustus kunnen weer Krommerts worden uitgereikt aan technici met een lange staat van dienst (zilver = 25 jaar, goud = 40 jaar).
Het door de Vereniging georganiseerde bezoek aan de Fotokina op 10 oktober j.l. telde uiteindelijk 39 deelnemers, die, gemeten aan de positieve reacties op de terugweg, een vermoeiende maar boeiende dag hebben gehad.
Op de laatste ledenvergadering in Carré is wederom over sponsors gediscussieerd. De vraag is: doet het bestuur het nu zo slecht in z’n benadering of zijn de toeleveringsbedrijven ons echt niet goedgezind? Als je kijkt naar wat er feitelijk gebeurt, dan geloof je het eigenlijk niet.
Na de geslaagde trip naar Keulen heeft de Vereniging het plan een dergelijk bezoek te brengen aan de Frankfurter Musikmesse. Er zijn twee voorwaarden: de eerste is dat er een keer overnacht wordt. De tweede is, dat de Vereniging aan voldoende kaarten kan komen om buiten de normale publieksdagen om een bezoek te brengen aan deze beurs. Anders kan men nergens bij komen. De verwachting is, dat men 9 maart ’89 ’s avonds afreist, op 10 maart een bezoek brengt aan de beurs en vervolgens de terugreis aanvaardt. Wanneer toeleveringsbedrijven een bijdrage willen leveren in de vorm van toegangskaarten of het regelen van vervoer of overnachting, heeft noch de Vereniging, noch haar leden daar bezwaar tegen. Over dit onderwerp volgt in het januarinummer van de Nieuwsbrief meer.
37 leden van de Vereniging hebben gereageerd op de uitnodiging een demonstratie bij te wonen van de changementen in Solid Ashes. Helaas bleken bij de première de problemen huizenhoog, waardoor we moesten besluiten de demonstratie niet door te laten gaan. Onze excuses aan de vier leden die wij niet op tijd telefonisch hebben kunnen bereiken.
Er waren twee redenen om de demonstratie te annuleren. Ten eerste stond het toneel zo vol, dat de changementen niet gehaald konden worden in de daarvoor geplande tijd. Ten tweede nam het klaarzetten van decors, rekwisieten en effecten ruim 2,5 uur in beslag. Voor ons was dit aanleiding de betrokkenen na de generale periode en de première niet nog zwaarder te belasten. Met u en de medewerkers van Solid Ashes betreuren wij dit. Wellicht lukt het in de toekomst wel een dergelijke demonstratie van een technisch interessante productie te organiseren.
De Vereniging voor Podiumtechnologie organiseert een bezoek aan de Fotokina in Keulen, op maandag 10 oktober a.s. Er rijdt één bus, haast met aanmelden is dus geboden. Reeds 20 plaatsen zijn bezet.
Op 30 augustus j.l. vond de ledenvergadering plaats. Enkele markante zaken die daar gepasseerd zijn, willen we de leden die niet aanwezig konden zijn, alsnog onder de aandacht brengen.
Indien u wijzigingen, aanvullingen e.d. in de vermelding van u naam etc. in de Wie is wie wilt zien, geeft u ons dat dan liefst zo spoedig mogelijk te kennen.
Inhoud Podium, jaargang 1, nummer 4, december 1983
Inhoud Podium, jaargang 1, nummer 1, mei 1983
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 3, nummer 6, december 1981
Bij het afscheid, Sj. Schamhart, Podium & Techniek, jaargang 3, nummer 6, december 1981
Bij het afscheid, J.G. Smit, Podium & Techniek, jaargang 3, nummer 6, december 1981
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 3, nummer 5, oktober 1981
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 3, nummer 4, augustus 1981
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 3, nummer 3, juni 1981
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 3, nummer 2, april 1981
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 3, nummer 1, februari 1981
Niemand lacht alleen, Fons Jansen, Podium & Techniek, jaargang 1, nummer 6, december 1980
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 2, nummer 6, december 1980
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 2, nummer 5, oktober 1980
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 2, nummer 4, augustus 1980
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 2, nummer 3, juni 1980
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 2, nummer 2, april 1980
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 2, nummer 1, januari 1980
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 1, nummer 6, december 1979
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 1, nummer 5, oktober 1979
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 1, nummer 3, mei 1979
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 1, nummer 2, maart 1979
Inhoud Podium & Techniek, jaargang 1, nummer 1, januari 1979
Inhoud Podium & Techniek, nulnummer, 27 november 1978
The Dutch association for stage technology.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.