In de scriptie waarmee Pim Vonk zijn opleiding afsloot peilde hij bij gezelschappen en podia de belangstelling voor de theaterdatabase. Is er behoefte aan gestandaardiseerde technische informatie van theaters? “Jazeker”, antwoordde driekwart van de ondervraagden.
Betere leerlingen opleiden in minder tijd. Geen slogan, maar bittere noodzaak voor het Grafisch Lyceum in Rotterdam. In het nieuwe schoolgebouw maken vier schaaltheaters het mogelijk. Bastiaan Schoof, docent licht in ‘020’, kijkt er rond en spreekt met docenten.
Als selfmade technicus zag Bastiaan Schoof de komst van mbo-opleidingen voor theatertechniek. Als docent Licht op een mbo-opleiding ziet hij beleidswijzigingen en bezuinigingen. ‘Wil je de professionalisering van het vakgebied vervolmaken, dan is kennisuitwisseling op vakniveau tussen docenten van de verschillende opleidingen noodzakelijk’’
Opleiding en training van medewerkers gebeurt bij Ampco Flashlight tegenwoordig onder de vlag van de Ampco Flashlight Academy. Die is nog volop in ontwikkeling maar de structuur staat er, compleet met e-learning, praktijktraining en toetsing. Modules variëren van heftruck en hoogwerker tot rigging en het tunen van een PA. Zichtlijnen sprak met Marco de Kof, Manager Operations, en opleidingsmanager Han Ellenbroek
Het MAPLAB in Utrecht combineert en onderzoekt theater, interdisciplinaire maakprocessen en mixed reality technologie. Wat houdt dat in? En wat kan dit lab betekenen voor theatermakers?
In een ‘Open brief aan de Nederlandse theaters’ waarschuwen de inspiciënten van het Nationale Toneel voor het inzetten van stagiairs als volwaardige arbeidskrachten. Zichtlijnen vroeg reacties aan Fred van Vliet (Grafisch Lyceum Rotterdam) en Sebas van Haperen (Schouwburg Utrecht).
Op 1 juni 2013 is Cornelis Nooteboom overleden. Als adjunct-directeur van de Theaterschool in Amsterdam was hij de drijvende kracht achter het nieuwe gebouw waarin de school sinds 1997 is gehuisvest. Frits van den Haspel werkte vele jaren met Cornelis Nooteboom samen en schreef het navolgende In Memoriam.
Veel mbo-opleidingen theatertechniek zijn ooit begonnen in een gymzaal. Zo ook de opleiding Podium- en Evenemententechniek in Drachten. In 2003 kreeg deze opleiding de beschikking over de halve gymzaal van de oude mavo aldaar. Het tweede pand waar ze naar verhuisden was opnieuw een gymzaal, nu een hele. En vlak voor het begin van het schooljaar, in juni 2012, verhuisden ze voor de derde keer. Het nieuwe gebouw is aan de wensen van de techniekopleiding aangepast.
Zestig deelnemers zijn afgekomen op het OSAT-symposium in het theater van het Deltion College in Zwolle, opleiding Podium- en evenemententechniek. Onder de deelnemers bevinden zich naast een tiental opleidingen ook een twintigtal werkgevers en stageverleners zoals schouwburgen, poppodia, facilitaire bedrijven en adviseurs. Naast de grote veranderingen in het mbo-onderwijs staat ook de vraag centraal: ‘Worden er niet teveel podium- en evenemententechnici opgeleid?’
Bij live concerten in Gebouw-T verzorgen studenten van het Zoomvliet College het licht en geluid. Anderen maken film- en geluidsopnames. Nergens anders werken een poppodium en een mbo-opleiding zo intensief samen. ‘Bij de mbo-opleidingen miste ik de artiest,’ zegt docent Cees Snellink.
Vinden de leerlingen die van school komen met een diploma ook werk? Het schoolverlatersonderzoek van het GOC bevat veel interessante cijfers en percentages.
Op maandag 21 juni vond het symposium Loopbaanplanning en onderwijs plaats in het gebouw van het Nationale Toneel in Den Haag. De dag kende zes presentaties en workshops en was georganiseerd door OSAT, waarvan de VPT het secretariaat voert. Een verslag door Frank Smit.
De liefde voor het vak is bij veel theatertechnici begonnen op de middelbare school. Het Sint Vituscollege in Bussum is zo’n school die met groot enthousiasme en bescheiden middelen veel aan theater en theatertechniek doet. Arnold Houtermans vertelt.
Op 8 juni organiseerden de VPT en OSAT een speciale dag voor praktijkopleiders bij bedrijven en instellingen die stagiaires begeleiden. Een dag was nog bijna te kort voor alle onderwerpen: het nieuwe stageprotocol, de krappe arbeidsmarkt, de examinering en de samenwerking tussen school en leerbedrijf.
Hoe leer je het vak theatertechniek op school? In Zwolle weten ze het: maak een theater van je collegezaal. Met het niveau aan technische voorzieningen zet deze mbo-opleiding een standaard voor de toekomst.
Han Ellenbroek vervolgt zijn serie over theatertechnisch onderwijs met het onderwerp stage. Behalve grote verschillen tussen de scholen zijn er ook aardig wat knelpunten. Een stageprotocol is in de maak.
In vervolg op zijn overzicht van het theatertechnisch onderwijs in Nederland neemt Han Ellenbroek het hoger beroepsonderwijs onder de loep.
Tijdens de Vakbeurs Theatertechniek presenteerde Cees Wagenaar zijn plannen voor een opleiding geluidsontwerp. Hij wil mensen bij elkaar brengen en partners vinden om zo’n opleiding van de grond te krijgen. Eerste vraag: wat is het doel van zo’n opleiding?
Ingezonden: De discussie over theatertechniek-opleidingen en hun eindtermen In Zichtlijnen nr 67 sprak Jeroen de Leeuw zijn verontrusting uit over de 'wildgroei' die er in Nederland dreigt te ontstaan op het gebied van de theatertechnische opleidingen.
Zoals beloofd hebben we een overzicht gemaakt van de bij ons bekende na- en bijscholingscursussen die interessant kunnen zijn voor theatertechnici.
Het wereldlijke vervolg op het artikel van Margriet Prinssen (Zichtlijnen nr 57) Door het werk van de Sott op het gebied van theatertechnische scholing leek er een periode van betrekkelijke rust op dat terrein te gaan heersen.
De huidige bijscholingscursus van de SOTT draait voor ongeveer vijftig procent op bijdragen van cursisten en werkgevers. De overige gelden werden tot nu toe door het Ministerie van OCW, afdeling kunsten, opgebracht.
In de periode van 23-27 augustus organiseert de faculteit Muziek en Theater van de Koninklijke Hogeschool van Beeldende Kunsten, Muziek en Theater in Den Haag voor de vijfde maal een zomercursus zaalversterking.
Vanaf het begin van haar bestaan heeft de SOTT gestreefd naar opleidingen en bijscholing voor theatertechnici die ook werkelijk aansluiten op de praktijk van het theaterleven.
Hoewel er reeds een aantal inschrijvingen binnen is voor de zevende bijscholingscursus, blijkt de groep technici van gezelschappen niet optimaal vertegenwoordigd te zijn.
Veelvuldig bereikt ons het verzoek voor mogelijkheden tot bijscholing. Niet alleen van het totale pakket zoals opgenomen binnen de bijscholingscursus, maar juist op deelgebieden.
De SOTT gaat ondanks de perikelen rond de dagopleiding voor theatertechnici gewoon verder met de bijscholingscursus. Het tweede cursusjaar breekt voor de deelnemers, die inmiddels allen het eerste deel van het basispakket Elektrotechniek op zak hebben, binnen enkele weken alweer aan.
Theatertechnische opleiding, jazeker, maar wanneer? In het maart- en juninummer 1989 van de Nieuwsbrief van de Vereniging voor Podiumtechnologie werd gemeld dat per september 1990 een theatertechnische opleiding van start zou gaan in Amsterdam.
De commissies Onderwijs en Scenografie van de OISTAT brachten van 18 tot en met 20 april j.l. een bezoek aan Amsterdam. Aanleiding hiervoor vormde de tentoonstelling Toneelbeeld vanaf 1945 in Nederland in de Beurs van Berlage (Zie Zichtlijn nr. 10).
Het ligt in de bedoeling om ook in de zomer van 1990 weer een zomercursus geluid te houden in het Koninklijk Conservatorium. Te verwachten is dat deze valt in de periode van 20 augustus tot 1 september.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.