Verleden, heden, toekomst
Het bestuur van de VPT deelt zijn visie op het verleden en op de huidige stand van zaken. Aan de hand daarvan worden beleidskeuzes voor de komende twee jaar geformuleerd. Het credo? Voor en door leden!
40 jaar verschillende disciplines
Acht artikelen die een veertigjarige blik werpen op telkens één discipline binnen de theater-, concert- en evenementenbranche: interviews, overzichten en persoonlijke ervaringen. Sommige disciplines hebben een opzienbarende ontwikkeling doorgemaakt en bij andere gaat het geleidelijk.
Diversiteit als doel
De VPT lijkt een club van vooral oudere ‘witte’ mannen. Gerbrand Borgdorff breekt een lans voor verandering. Vrouwen vinden langzamerhand mondjesmaat hun weg binnen de branche, maar is er ook instroom van technici van een andere afkomst?
Verandering van het werkveld
Onder invloed van allerhande externe factoren is het werkveld van theatertechnici aan verandering onderhevig. Wat gebeurt er als gezelschappen of theaters fuseren? Wat vinden technici ervan om zowel in eigen huis als reizend te moeten werken?
En verder
VPT-pagina >> 40 jaar decor >> 40 jaar theatertextiel >> 40 jaar rigging in Nederland >> 40 jaar licht- en beeldtechniek >> 40 jaar livegeluid >> 40 jaar lichtregeltafels en showcontrol >> 40 jaar bouwen aan theaters >> 40 jaar opleidingen >> Column Niko Bovenberg >> Dit was het nieuws >> www’tjes >> Uit de oude doos >> Bedrijfsleden
COLOFON
Uitgever
Vereniging voor Podiumtechnologie
Noorderweg 2J
1221 AA Hilversum
Tel. 035 - 303 01 09
(ma. t/m vr. 9.00-17.00 uur)
info@vpt.nl
ISSN-nummer 1386-3738
Hoofdredactie
Bestuur VPT
hoofdredactie@zichtlijnen.nl
Eindredactie
Alex Buurman
Medewerkers aan nr. 181
Gerbrand Borgdorff
Niko Bovenberg
Roel ten Bras
Rutger van Dijk
Martien van Goor
Wendy Koops
Rick Liesveld
Frans Ockeloen
Marina Prak
Antoinette Wijffels
Allard Zoutendijk
Advertenties
VPT
Tel. 035 - 303 01 09
info@vpt.nl
Druk
De Toekomst
Copyright
De redactie heeft waar mogelijk toestemming gevraagd voor het plaatsen van illustratiemateriaal. Waar dat niet gelukt is verzoeken wij rechthebbenden contact met ons op te nemen. Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder uitdrukelijke toestemming van de uitgever.
Michiel Voet bouwde het decor van Het Pauperparadijs om van een enorme buitenlocatie naar het veel kleinere Carré. Elke kubieke centimeter toneel werd benut. Niets paste er meer bij.
Hybride platform
De redactie van Zichtlijnen presenteert een ambitieus plan voor de toekomst. Zij heeft een breed nieuwsplatform voor ogen, waarin aandacht is voor wat er gebeurt op alle soorten podia, bij evenementen en festivals.
Stereo voor auditief beperkten
De kwaliteit van gehoorondersteuning verbetert flink door een schotelmicrofoon te gebruiken die het geluid coaxiaal bundelt. Vervolgens filtert een DALT-systeem alle ruis eruit die uit de kap komt. Een van tevoren geteste FM-ontvanger zorgt voor een prima weergave.
Cees Wagenaar vond in de Staatsoper unter den Linden in Berlijn de ultieme speeltuin voor hem als geluidsontwerper. Hij kon bij het aanpakken van de akoestiek en de mediatechniek op heel hoog niveau insteken. En hij kreeg de gelegenheid om overal nauwgezet research voor te doen.
En verder
Aan het werk >> Dit was het nieuws >> Column Hans Hof >> Staal & Stenen
>> Verslag Scandlight >> Voorstelling Sky Motion >> Ledinfrastructuur >>
VPT-pagina >> Multimedia >> Bedrijfsleden>> Vijf vragen aan SaTS >>
Technisch nieuws >> Adverteerders >> Snapshot
Colofon
Uitgever
Vereniging voor Podiumtechnologie
Noorderweg 2 J
1221 AA Hilversum
info@vpt.nl
Hoofd- eindredactie a.i.
Coen Jongsma
Eric de Ruijter
hoofdredactie@zichtlijnen.nl
Redactie
Koen Koch
Dave van Roon
Jorg Schellekens
Bastiaan Schoof
Rebecca van Vuure
Medewerkers aan nr 180
Gerbrand Borgdorff
Niko Bovenberg
Hans Hof
Wendy Koops
Bas Molenveld
Marcel Molle
Advertenties VPT
Vormgeving en opmaak
www.ndoc.nl
Druk
True Colours Nederland
Copyright
De redactie heeft waar mogelijk toestemming gevraagd voor het plaatsen van het illustratiemateriaal. Waar dat niet gelukt is verzoeken wij rechthebbenden contact met ons op
te nemen.
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder uitdrukkelijke toestemming van de uitgever.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 179 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 178 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 177 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 175 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 174 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 172 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 171 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 169 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 168 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 167 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 166 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 165 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 164 in PDF.
De musical Soldaat van Oranje speelt deze herfst vijf jaar. Precies de helft ervan werkte Tjitte Meijer eraan mee. Eerst als stagemanager en nu, sinds anderhalf jaar, als hoofd techniek. Wat hij in de praktijk vooral doet, zegt hij, ‘is de lijnen tussen de diverse disciplines openhouden.’ Productie, techniek, acteurs – ze moeten alles van elkaar weten, elkaar scherp houden.
Niko Bovenberg is de nieuwe drager van de Frits van den Haspel Award. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de VPT kreeg hij de prijs door zijn voorganger Henk van der Geest uitgereikt. De drager ontvangt de award voor het uitdragen van theatertechniek in de breedste zin van het woord. Gebaseerd op zijn ervaringen schreef hij voor Zichtlijnen jarenlang een column over toneelknecht Kees.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 163 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 162 in PDF.
Marloeke van der Vlugt: Performance as interface, Interface as performance.
An exploration of embodied interaction with technology in experimental performance.
ISBN: 9789064038143
International Theatre & Film Books
Embodiment is ongetwijfeld een van de meest frequent gebruikte woorden in Performance as interface, Interface as performance. ‘Belichaming’ maar ook ‘verpersoonlijking’, ‘personificatie’ of ‘incarnatie’ aldus Van Dale. Marloeke van der Vlugt schreef een bij vlagen fascinerend onderzoeksverslag van haar werk als performer en onderzoeker. Als scenograaf en videokunstenaar werkte Van der Vlugt met veel regisseurs en theatergroepen uit binnenen buitenland. Voor DasArts en de Waag Society maakte ze diverse performances, waarvan ze er in haar boek een achttal beschrijft.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 161 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 160 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 154 in PDF.
Van poppenspeler tot acteur van Christus.
Jozef van den Berg
Francis Jonckheere
ISBN 9789401418447
Lannoo
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 159 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 158 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 157 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 156 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 155 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 153 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 152 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 151 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 150 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 149 in PDF.
ECI Cultuurfabriek: van ruïne tot trekpleister
De Euregio is sinds september 2012 een uniek cultureel centrum rijker. Na een half jaar finetunen was op 6 april de officiële opening van dit multifunctionele gebouw in Roermond.
‘Het wordt tijd dat ik eens ga werken’
In 2012 ontving Kees Meijer (1952) een Gouden Krommer. Deze man heeft geleefd tot aan het gaatje, doet dat eigenlijk nog steeds en gaat daar voorlopig ook nog wel even mee door.
Nieuwe huisvesting PET-opleiding Drachten
In 2003 betrok deze opleiding een halve gymzaal, hun tweede pand was opnieuw een gymzaal, nu wel een hele. In juni 2012 zijn ze voor de derde keer verhuisd, naar een nieuw gebouw, dat aan de wensen van deze techniekopleiding is aangepast.
Themamiddag Versterkt geluid in de Ziggo Dome
Op 25 maart organiseerde de VPT een themamiddag over versterkt geluid. Niet over luidsprekers, microfoons en mengtafels maar over de schade en overlast die je daarmee kunt veroorzaken en de regels en verplichtingen waar je als podium, festival en organisator mee te maken hebt.
En verder
Column Internationaal >> Verslag Themadag gebouwbeheer Jeroen
Seeboldt >> Film in de theaterzaal Koen Koch >> Veiliger werken
Louis Bruins en Anke van Es >> Nieuwe boeken Steven van Galen >>
VPT-pagina >> Social Media & Devices Dave van Roon >>
Technisch nieuws >> Bedrijfsleden >> Snapshot Alies Veul >>
Lijst van adverteerders
Colofon
Uitgever
Vereniging voor Podiumtechnologie
Funenpark 1
1018 AK Amsterdam
T 020 616 12 38
(ma. t/m vr. 9.00 – 17.00 uur)
Fax 020 616 16 58
info@zichtlijnen.nl
Hoofdredactie
Jos van de Haterd
josvandehaterd@zichtlijnen.nl
Eindredactie
Eric de Ruijter
Redactie
Henk van der Geest
Hans-Willem de Haan
Coen Jongsma
Jim Klinkhamer
Koen Koch
Jorg Schellekens
Bastiaan Schoof
Marloeke van der Vlugt
Medewerkers aan dit nummer
Maarten Arkenbout
Louis Bruins
Anke van Es
Steven van Galen
Leonor Jonker
Koen Koch
Maud Mentink
Dave van Roon
Bastiaan Schoof
Jeroen Seeboldt
Alies Veul
Advertenties
VPT
Tel. 020-6161238
marketing@vpt.nl
Vormgeving en opmaak
www.NoutDesign.nl
Druk
True Colours Nederland, Utrecht
Rechthebbenden
De redactie heeft waar mogelijk toestemming
gevraagd voor het plaatsen van het
illustratiemateriaal. Waar dat niet gelukt is
verzoeken wij rechthebbenden contact met
ons op te nemen.
ISSN-nummer 1386-3738
Auteursrecht © 2013
Omslag:
ECI Cultuurfabriek Roermond
Foto: ©Rob Acket
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 147 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 146 in PDF.
Onlangs verschenen twee publicaties over duurzaamheid in de theatersector. Een zakelijk opgesteld Nederlands rapport en een bevlogen Vlaamse e-publicatie over de noodzaak van een duurzame transitie. Jeroen de Leeuw zoekt de verschillen.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 145 in PDF.
Inhoudsopgave en een selectie van artikelen uit Zichtlijnen 144 in PDF.
Het Ro Theater speelde in mei de voorstelling Moeders in Turkije. Het decor namen ze niet mee, het werd nagebouwd in de ateliers van het Staatstheater in Antalya.
Aankomende podiumtechnici leren het vak in poppodium Gebouw-T, dat intensief samenwerkt met het Zoomvliet College. Leonor Jonker spreekt met docenten en studenten.
Als CEO van Ampco Flashlight gaf Eric de Bruyn nooit interviews, maar het is nu zes jaar geleden dat hij terugtrad. Een gesprek over zijn carrière en zijn visie op het vakgebied.
Marloeke van der Vlugt beleeft Terra Nova van CREW twee keer. Zij beschrijft hoe technologie en dramaturgie de ervaring beïnvloeden.
En verder:
Column Tom Back | Handelsmissie Turkije Koen Koch | Ziggo Dome Jos van de Haterd |Nieuwe boeken Steven van Galen, Jos van de Haterd | VPT-pagina | Bedrijfsledendag Pieter Smit | PodiumRIE, eerste hulp bij risico’s Maud Mentink | Technisch nieuws| Bedrijfsleden | Snapshot Alies Veul | Lijst adverteerders
Colofon
Hoofdredactie/eindredactie
Jos van de Haterd
josvandehaterd@zichtlijnen.nl
Redactie
Pauline Beran
Gerbrand Borgdorff
Henk van der Geest
Hans-Willem de Haan
Coen Jongsma
Jim Klinkhamer
Koen Koch
Jeroen de Leeuw
Jorg Schellekens
Marloeke van der Vlugt
Medewerkers aan dit nummer
Rob Acket
Tom Back
Steven van Galen
Bert Jansma
Leonor Jonker
Koen Koch
Maud Mentink
Alies Veul
Marloeke van der Vlugt
Omslag:
Werkplaats in het Staatstheater in Antalya.
© John Thijssen
Rechthebbenden
De redactie heeft waar mogelijk toestemming
gevraagd voor het plaatsen van het
illustratiemateriaal. Waar dat niet gelukt is
verzoeken wij rechthebbenden contact met
ons op te nemen.
ISSN-nummer 1386-3738
Museum onder showcontrol
Licht en multimedia hangen in het Scheepvaartmuseum aan een omvangrijk showcontrol systeem. Een innovatief railsysteem voorziet elk spotje van DMX.
Geluid met extra dimensie
Hans Peter Kuhn maakte als geluidsontwerper een kleine dertig producties met Robert Wilson en heeft daarnaast over de hele wereld bijzondere geluids- en lichtinstallaties gemaakt.
Cinemacast, de techniek
In het vorige nummer beschreven we de live uitzending van een ballet vanuit Het Muziektheater naar tachtig Europese bioscopen. Nu richten we ons op de techniek.
Red ons licht!
Fred Foster, hoogste baas van ETC, roept ons op om tevechten voor de lichtkwaliteit die we de afgelopen decennia hebben weten te bereiken.
En verder:
Column, Roderick van Gelder | De Kleine Komedie, Jeroen van Merwijk, denieuwearchitecten | Robodock begint bij 000, Jim
Klinkhamer | We bouwen een theater, Gerbrand Borgdorff | Nieuwe boeken, Steven van Galen, Jos van de Haterd | VPTpagina
| In Memoriam Roelf Huizinga | Technisch nieuws | Bedrijfsleden | Snapshot Alies Veul
Ballet in de bioscoop
Eind december werd het ballet Notenkraker & Muizenkoning live vanuit Het Muziektheater in Amsterdam uitgezonden naar bioscopen in heel Europa. Hans- Willem de Haan beschrijft deze cinemacast en waarom deze in de operatraditie past.
Geen rookmelders maar brandmelders
Zodra de rookmachine aangaat moeten de brandmelders uit, dat is de standaard. Maar het kan ook anders. Robert Baaij beschrijft waarom de brandmelders in de Goudse Schouwburg altijd aan kunnen blijven staan.
CUE2012 Impressie van de vakbeurs
CUE2012 en van enkele presentaties tijdens het door de VPT georganiseerde lezingenprogramma.
Lichtontwerp Scheepvaartmuseum
Lichtontwerpers Kees van de Lagemaat en Niko van der Klugt maakten een innovatief theatraal lichtontwerp gebaseerd op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leds. Tiedo Wilschut bericht.
En verder
Column, Reind Brackman | Onderwijs in cijfers, Bastiaan Schoof | Planning, de puzzel (2), Maud Mentink | Nieuwe boeken, Steven
van Galen, Jim Klinkhamer | VPT-pagina | VPT en buitenland | Bewegingstechnoloog en uitvinder, Suzanne Huijs | Factsheet
Lochem, Elias Groothoff | Goed om hier te zijn, Mirjam Radstake | Technisch nieuws | 52 Bedrijfsleden | 54 Snapshot Alies Veul
Geluid bij Nacht
Bij de locatievoorstelling Nacht dragen de toeschouwers koptelefoons. Tekst, muziek en regie is van Thibaud Delpeut, het geluidsontwerp is van Pim van den Heuvel.
Van clown tot vuurwerkspecialist
Henk de Vries was clown en werd bedenker van shows, leverancier aan evenementen en specialist in vuurwerk en effecten. Interview met een veelzijdig vakman.
Onderzoek naar duurzaam licht
De VPT organiseert een onderzoeksproject naar duurzaam gebruik van licht. Hoeveel energie wordt bespaard? Wat is de lichtopbrengst? En hoe zit het met de artistieke waarde?
Een jaar Rabozaal
Openhartig schrijft hoofd techniek Hugo van Hulst over de Rabozaal van de Stadsschouwburg in Amsterdam en de samenwerking met Toneelgroep Amsterdam en Melkweg.
En verder
Column Egbert Davids >> We bouwen een theater Gerbrand Borgdorff
>> Blauwlicht, bis, bis Jeroen Seeboldt >> Nieuwe boeken Steven van
Galen >> VPT-pagina >> Loopbaanplanning en onderwijs Frank Smit
>> De 'ongelukken' van Marc Warning Anne Karin ten Bosch >> Een
inspirerende ITEAC >> Werkt mijn netwerk? >> DMX over ethernet (3)
Gerben van der Weert, Andi Krijgsman >> Technisch nieuws: Rhino
Rigs Certificaat nr. 1000 in Enschede, Portaalzone onmisbaar?, >>
Midas PRO3 en XL8i, Oproep operators trekkenwand, World Listening
Day, Bedrijfsledenpagina >> Snapshot Alies Veul
Colofon
Uitgever
Vereniging voor Podiumtechnologie
Funenpark 1
1018 AK Amsterdam
T 020 616 12 38
(ma. t/m vr. 9.00 – 17.00 uur)
Fax 020 616 16 58
info@zichtlijnen.nl
Hoofdredactie/eindredactie
Jos van de Haterd
josvandehaterd@zichtlijnen.nl
Redactie
Pauline Beran
Gerbrand Borgdorff
Niko Bovenberg
Henk van der Geest
Coen Jongsma
Jeroen de Leeuw
Jorg Schellekens
Medewerkers aan dit nummer
Rob Acket
Gerbrand Borgdorff
Anne Karin ten Bosch
Egbert Davids
Steven van Galen
Frits van den Haspel
Hugo van Hulst
Coen Jongsma
Andi Krijgsman
Jorg Schellekens
Jeroen Seeboldt
Frank Smit
Alies Veul
Gerben van der Weert
Advertenties
VPT
Tel. 020-6161238
marketing@vpt.nl
Vormgeving en opmaak
www.NoutDesign.nl
Druk
True Colours Nederland, Utrecht
Rechthebbenden
De redactie heeft waar mogelijk toestemming
gevraagd voor het plaatsen van het
illustratiemateriaal. Waar dat niet gelukt is
verzoeken wij rechthebbenden contact met
ons op te nemen.
ISSN-nummer 1386-3738
Auteursrecht © 2010
Omslag:
Nacht
Foto: ©Roel van Berckelaer
Het boek Theatre Buildings. A Sesign Guide heeft een lange voorgeschiedenis. Elf eindredacteuren ('section editors'), bijgestaan door zo'n vijftig experts ('contributors') bouwen dit boek voort op een fundament dat in 1972 werd gelegd.
De fysiotherapeute duwde zijn neus tussen zijn
knieën. Toneelknecht Kees voelde hoe haar
vingers over zijn wervels liepen.
‘Ga maar rechtop zitten.’ Ze sloeg haar armen
om zijn bovenlichaam en draaide zijn schouderpartij
meer dan negentig graden naar rechts
ten opzichte van zijn heupen. Het kraakte onder
in hem. Ze boog hem weer naar voren.
Kees kreunde.
Het zal wel meevallen. Hoe vaak denken we dat niet? Naar soms valt het helemaal niet mee. Ik was bij Vergeten Straat van NT Gent. Het artistieke concept van die voorstelling zou onmogelijk zijn zonder zendermicrofoons.
Een van z’n ex-vriendinnen was in de provincie gaan wonen. Daar kwam Toneelknecht Kees pas achter toen hij in een veel te kleine schouwburg Oom Wanja begon af te breken.
De moppersmurf is de favoriete smurf van mijn dochter van vijf. Hij vindt niks leuk, wil nergens aan mee doen en heeft eigenlijk aan iedereen een hekel. Hij zou dus zomaar een Rotterdammer kunnen zijn die bij toeval in de theatertechniek verzeild is geraakt, zoals ik.
Op 7 maart worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Veiligheid, armoedebestrijding en sociale samenhang zijn de sleutelwoorden.
Komend jaar organiseert de VPT maar liefst acht themadagen. Stuk voor stuk hebben ze een belangrijk onderwerp, maar vooral het thema van de eerste dag ligt mij na aan het hart. Die dag gaat over schadelijk geluid en ik kom nu eenmaal zelf oorspronkelijk ‘uit het geluid’.
De sterren van de hemel, de kunst van het toneelspelen - Hans van den Bergh en Spanning in de buitenlucht - Lykle Hemminga
Toneelknecht Kees stapte als laatste uit. De jongens hadden zich uit het busje gewurmd en waren het café ingestormd. De deur ging open en dicht.
Beste Frits, Op 1 september moet je er aan geloven: je neemt afscheid van de Opleiding Theatertechniek die jij, samen met anderen, hebt opgezet en gaat officieel met pensioen. En gaat het rustig aan doen. Er is natuurlijk geen mens in de theaterwereld die dat laatste zal geloven.
Welkom in het nieuwe millennium, dat voor de theatertechniek al meteen wervelend van start gaat met de in Den Haag te houden Vakbeurs Theatertechniek op maandag 24, dinsdag 25 en woensdag 26 januari.
Op de grens van het millennium (en vlak voordat de nieuwe Kunstenplan-aanvragen de deur uit moeten) heb ik een interessant lijstje gemaakt van de transfers in het theaterlandschap.
PQ-paviljoen en VPT-info, Prijsuitreiking, Doeken te koop, Zichtlijnen en Lezingen op de Vakbeurs.
We dachten dat het met de opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK) en de overdracht van de SOTT aan het Grafisch Onderwijs Centrum wel gereld was met de scholing op het gebied van theatertechniek. Opeens blijkt er toch grote onrust te heersen.
De wereld verandert in een steeds hoger tempo. Oude zekerheden lijken op te lossen: veranderingen worden aangekondigd met grote begrippen als de nieuwe economie, virtuele werkelijkheden en elektronische snelwegen.
Eind augustus is in samenwerking tussen de VPT en Uitgeverij International Theatre & Film Books het boek Doeken verschenen van de hand van Frits van den Haspel.
Er is een nieuwe editie verschenen van Waar eet Freek in Sneek?, een theater- en restaurantgids voor Nederland en België, waarin meer dan 125 theaters en bijna 400 restaurants staan vermeld.
Other Topics of Interest… Meetings of the OISTAT Commissions
Enige jaren geleden verscheen de veel gelezen theaterroute en restaurantgids Waar eet Freek in Sneek? Inmiddels is het tijd voor een nieuwe editie.
Hoe een bedrijfstak langzamerhand volwassen wordt, is te zien aan de Vakbeurs Theatertechniek die georganiseerd wordt in Den Haag, en waaraan in dit nummer van Zichtlijnen ruim aandacht besteed wordt.
Het artikel over de verbeteringen aan de PAR leverde nogal wat reacties op. Enkele van deze reacties zijn het vermelden waard.
Het gebeurt sluipenderwijs, er wordt niet over gesproken, het gaat langzaam maar als je goed oplet zie je het. De visuele kwaliteit van de reisvoorstellingen gaat achteruit.
Brandveiligheidsconcept voor gebouwen met een publieksfunctie.
Te bestellen bij:
Logistiek centrum van de Directie Brandweer en Rampenbestrijding
Chroomstraat 151
2718 RJ Zoetermeer.
De prijs bedraagt f. 17,50 en het bestelnummer is 7610953014.
Tijdens de bijeenkomst van de Publikatiecommissie in mei in Berlijn werd afgesproken dat OISTAT zich ook zou moeten manifesteren op het Internet. Nederland kreeg de opdracht een en ander uit te voeren. Louis Janssen heeft vervolgens een OISTAT-website ontwikkeld, die al tijdens de Praagse Quadriënnale kon worden gedemonstreerd. OISTAT nu dus ook op het Internet: http://www.inter.nl.net/users/oistat.org.
Ik was het allang weer vergeten, maar er bestaan twee soorten technici: die van de schouwburg en die van de reisvoorstelling. Of moderner gezegd: de huistechnicus en de gezelschapstechnicus, die vroeger toneelmeester en inspiciënt genoemd werden.
In de Wie is wie in de vermelding van de telefoonnummers van de firma Theatex is een storende fout geslopen, die wij bij deze willen rechtzetten.
Al sinds jaar en dag is bekend dat het beroep theatertechnicus een ongezond beroep is. Er bestaat vrijwel geen reisinspiciënt die op een gewone manier zijn pensioen haalt.
Dankzij snel handelen van de Vereniging voor Podiumtechnologie konden de in oktober 1992 in Stockholm gestarte werkzaamheden aan de revisie van het theatertechnisch woordenboek Theatre Words (zie Zichtlijnen 26, december 1992) worden voortgezet in Amsterdam van 27 tot en met 31 januari jl.
Toen ik lang geleden over de Europese wegen liftte in landen waarvan ik de taal niet sprak, was Engels de voertaal. Als ik geen zin had om in gebroken HBS-b Engels mijn toekomstvisioenen te vertellen aan de liftgever, verklaarde ik dat ik Nederlands studeerde.
Zou het niet aardig zijn als er een boek bestond waarin staat waar je in de buurt van een theater snel en voor een redelijk bedrag kunt eten, afgezien van de bekende chinees of de snackbar. Dan is er goed nieuws.
Index Zichtlijnen, jaargang 1992
Zo, die vakantiepost is weer weggewerkt, de knipselbladeren en de vaktijdschriften weer doorgeworsteld.
Lijst van adverteerders in dit nummer
Zusterbladen
Het belichtershandboek staat nu al drie jaar op stapel en nog steeds worden we geconfronteerd met problemen waardoor publicatie moet worden uitgesteld. Alles leek er een half jaar geleden op, dat we op de komende ledenvergadering in september het boek aan de leden zouden kunnen aanbieden.
De haren te berge Geachte redactie, In Zichtlijn nr. 10 (april 1990) berichtte ik over de perikelen rond de reorganisatie van het Cultureel Centrum Amstelveen. Hierover later meer.
Onderstaande brief is een reactie van A.J.G. Klomp op het artikel van Jan Kramer over het nieuwe theater in Zoetermeer (Zichtlijn 10).
Theaterfestival Een negen man sterke jury van theatercritici kiest de negen belangwekkendste theatervoorstellingen van het seizoen 1989-1990! De keuze is natuurlijk de gemiddelde smaak van deze jury; een Strijards, een Rijnders, een Lamers, een Perceval, een Ten Hove, een De Keersemaeker.
Zichtlijn nummer 10, het is nu al een mijlpaal. Twee jaar geleden was de Vereniging bijzonder ontevreden over de onregelmatige verschijning en de wisselende kwaliteit van ‘Podium’.
Het bijschrift bij de foto in het artikel van de veiligheidscommissie over kettingwerk in het vorige nummer van Zichtlijn (pag. 20) is niet correct.
In 1968 vond de Russische inval in Tsjecho-Slowakije plaats. De Praagse Lente was voorbij. Het IJzeren Gordijn werd weer gesloten.
Het theaterseizoen is weer begonnen, de eerste premières zijn geweest. Eén van de markante punten van de opening van dit seizoen was het Theater Festival in de Rotterdamse Schouwburg.
De nieuwe naam die het wat erg algemene ‘Nieuwsbrief’ moet vervangen is er nu dus: Zichtlijn.
Mijn eerste kennismaking met JAN TEN KATEN vond plaats op één van de jaarlijkse ledenvergaderingen die de NAT, meestal op zondag in een zaaltje achterin een café, ergens in Nederland organiseerde.
Het belangrijkste wat ons nu te wachten staat is de ledenvergadering van 28 augustus. Niet in Eindhoven, zoals eerder aangekondigd in het vorige nummer van de Nieuwsbrief, maar in de studio’s van Joop van den Ende in Aalsmeer.
Een maand later dan de bedoeling was ontvangt u deze Nieuwsbrief, de laatste voor de zomervakantie. De reden voor deze forse vertraging is dat voor een aantal medewerkers de laatste loodjes van dit theaterseizoen plotseling zwaarder wogen dan verwacht.
Aan onze leden, belangstellenden en toeleveringsbedrijven, Het is inmiddels weer bijna een jaar geleden, april 1988, dat de Vereniging haar eerste nieuwsbrief aan haar leden verstuurde. Deze Nieuwsbrief markeerde het moment waarop de Vereniging op een andere manier dan via Podium haar leden is gaan benaderen.
Inhoudsopgave zusterbladen Nieuwsbrief VPT
Allereerst wensen wij vanaf deze plaats alle Verenigingsleden een gelukkig en voorspoedig 1989. En natuurlijk mogen we hopen dat ook de Vereniging voor Podiumtechnologie er dit jaar wel bij zal varen.
Op lichtgebied zijn kortgeleden twee Nederlandstalige boeken verschenen:
Voor u ligt Nieuwsbrief nr. 2, nieuwe versie, en het zal u direct opgevallen zijn, dat dit nummer heel wat meer pagina’s telt dan het vorige. Afgezien van het feit, dat dit mede mogelijk is gemaakt door financiële steun van de firma Beyne, is er aan kopij en nieuws geen gebrek.
De International Theatre Bookshop op het Leidseplein in Amsterdam heeft contact gelegd met een Amerikaanse uitgever. In het pakket van deze uitgever zitten veel boeken die interessant zijn voor geluidstechnici.
Op de ledenvergadering van 30 augustus j.l. in Theater Carré is uitvoerig gesproken over het wel en wee rond Podium. Op deze kwestie zullen zij in een volgende nieuwsbrief dieper ingaan.
Indien u wijzigingen, aanvullingen e.d. in de vermelding van u naam etc. in de Wie is wie wilt zien, geeft u ons dat dan liefst zo spoedig mogelijk te kennen.
In het volgende nummer van de nieuwsbrief, dat u medio november zult ontvangen, worden er artikelen opgenomen over o.a. de volgende onderwerpen:
Inhoud Podium, jaargang 2, nummer 5, september/oktober 1984
Inhoud Podium, jaargang 2, nummer 3, mei 1984
Inhoud Podium, jaargang 2, nummer 2, maart 1984
Inhoud Podium, jaargang 2, nummer 1, januari/februari 1984
‘Hoe was de voorstelling?’
‘Fantastisch. Hoe gaat het met je rug?’
‘Ik wil er niet over praten.’
Hij was over het plein aan komen lopen. Vanaf een afstand had hij de jongens
op het overvolle balkon boven de ingang van de belangrijkste schouwburg van
het land zien staan. Het premièrefeest was in volle gang. Ze stonden met hun
rug tegen het hek. De opluchting en blijdschap was van hun schouders af te
lezen. Hij wist hoe ze er aan de voorkant zouden uit zien: lijkbleek en zwart
om rusteloze ogen.
‘We hebben een nieuwe artistiekleider.’
Kees kende de jonge lichttechnicus. Een jaar of wat
geleden was hij de stagiaire. Nu was hij lichttechnicus
bij een ander toneelgezelschap. ‘We rennen
achter de feiten aan, Kees, we doen niks goed en
wat we vinden is niet belangrijk.’
Geachte redactie, Chris Lievaart schrijft in Zichtlijn nr. 10 in zijn verslag over het symposium Ruimte als theatraal middel onder andere dat ik mijn “stokpaardje bereed” en een verhaal zou hebben gehouden over de restauratie van de schouwburg in Leiden.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.