In 1987, het jaar waarin de VPT werd opgericht, was de Nederlands toneelwereld volop aan het hervormen als gevolg van de Aktie Tomaat. Dit betekende een tamelijk forse herindeling van het theaterlandschap.
De afbouw van halogeenlicht heeft gevolgen voor de inrichting van theaters. Theateradviseur Gerbrand Borgdorff gaat na welke consequenties dat heeft voor de infrastructuur, voor nieuwbouw en bestaande theaters.
Een galmende 19e-eeuwse katholieke kerk omtoveren tot een modern, veelzijdig theater, kan dat? Met ruim 150 vrijwilligers kregen ze het in Bemmel voor elkaar. Maar daar was wel meer dan één wondertje voor nodig.
Kris Verdonck is beeldend kunstenaar, architect en theatermaker, die naam maakt met heftige, donkere projecten. “De techniek is het begin- en eindpunt en dicteert de rest”, zegt zijn technische man. Eric de Ruijter bespreekt Verdoncks recente werk.
Toegankelijkheid moet niet afhankelijk zijn van Europese verdragen of mondige individuen,
vindt Coen Jongsma. Het hoort gewoon bij onze publieksfunctie.
Er zijn goede redenen om ingrijpende werkzaamheden buiten het seizoen te plannen. Maar in de praktijk wordt er ook in het seizoen flink aan de installaties gewerkt. Soms omdat het moet, soms omdat het kan. Koen Koch bespreekt drie praktijkgevallen en noteert vijf tips.
De Stadsschouwburg van Utrecht is weer up to date. In een allesomvattende verbouwing werd de Blauwe Zaal een kwart slag gedraaid en de vloer van de grote zaal schuiner gezet. De programmering ging ondertussen gewoon door.
In Den Helder is in een oude havenloods een gloednieuw theater gebouwd, op het terrein van een verlaten scheepswerf. Het betere inpas- en aanpaswerk. Er staat nu een vitaal gebouw op een inspirerende locatie. Eric de Ruijter nam poolshoogte. ‘Aan het resultaat is een grote liefde voor dit soort historische panden af te zien.’
Het was een uitgewoond en onoverzichtelijk theater. Na een in veel opzichten ingrijpende verbouwing kreeg De Lawei een heldere structuur, een nieuwe vlakkevloerzaal en een fonkelend goudgele buitenmuur. ‘Als je er wat langer in rondloopt, stel je vast dat het eigenlijk een kleine stad is.’
Acteurs bespelen de theaters maar worden over het ontwerp ervan vreemd genoeg zelden gehoord. Op uitnodiging van Theateradvies konden ze hun mening erover geven.
De nieuwe Klinker is het eerste regionale theater zonder portaalbrug. Martin Hendriksma sprak met architect Lisette Plouvier van Atelier PRO en hoofd techniek Patrick Binee over de roerige ontstaansgeschiedenis van het Winschoter cultuurhuis. ‘Nergens in Nederland zit je zo dicht op het toneel.’
Het uitzetten van een Europese aanbesteding is een onontkoombare zaak bij nieuwbouw en grote verbouwingen van theaters. Een kluwen van regels en een bron van irritatie voor de betrokken gebruikers en leveranciers. Door de regels te kennen kun je het spel goed spelen. Koen Koch doet verslag van zijn ervaringen en belicht de rol van de betrokken partijen. ‘Podia en leveranciers van theaterinrichting zien zichzelf graag als te bijzonder om onderworpen te worden aan de algemeen geldende regels van aanbesteden.’
Schouwburg Agnietenhof in Tiel dateert uit 1969. Waar andere steden ter vervanging van gedateerde theaters allang nieuwbouw zouden hebben overwogen, koos men in Tiel drie keer voor grondige renovatie. Van het pand is eigenlijk alleen het casco nog in originele staat. ‘Destijds was er geen budget om het echt tot één geheel te maken. Dat is het nu wel.’
Aan het nieuwe gebouw voor poppodium Doornroosje werden stevige eisen gesteld. De studenten die erboven wonen mogen geen last van het geluid hebben en vrachtwagens die er met de neus in gaan, moeten er ook met de neus naar voren weer uit. Leonor Jonker verkende het gebouw en sprak met het hoofd techniek. ‘Geen liftjes en geen getil meer. Dat was onze droom.’
Op 10 november was er een VPT-themadag over akoestiek in TivoliVredenburg. Tachtig technici, adviseurs, akoestici en architecten waren aanwezig bij de lezingen en de rondleiding. ‘Wanneer je een gebouw als een stad ziet, moet je het ook zo behandelen’, zei architect Patrick Fransen.
In Scheveningen is in extreem korte tijd een theater gebouwd dat straks het culturele centrum van Den Haag moet worden als de nieuwbouw aan het Spui begint. Ruimte om te bouwen was er genoeg.
Het nieuwe Theater de Stoep in Spijkenisse maakt indruk, zowel van buiten als van binnen. Op 9 oktober was de officiële opening, de VPT was eind september al te gast. ‘We hebben vrijwel alles gekregen wat we wilden,’ zegt hoofd techniek Marcel Veltman.
Het nieuwe TivoliVredenburg is geopend. Erik Mans, facilitair en productiemanager, leidt rond langs concertzalen, goederenliften, foyers met uitzicht over de stad en een indrukwekkende ondergrondse expedieruimte.
Theater Amsterdam is speciaal gebouwd voor Anne. Jim Klinkhamer kijkt ernaar met het oog van de architect.
Een grote verbouwing ketste op het allerlaatste moment af in de gemeenteraad. Maar Theater De Vest is er met beperkte middelen toch in geslaagd om zichzelf opnieuw uit te vinden. Koen Koch sprak met hoofd techniek Martin Lürsen.
's Ochtends repeteert het Noord Nederlands Orkest er, ‘s avonds staat Nick Cave voor een uitverkochte zaal. Die twee uitersten moeten ze in De Oosterpoort in Groningen met elkaar zien te verenigen. Om dat op niveau te kunnen blijven doen, is de grote zaal grondig vernieuwd: de stoelen, de akoestiek, de luchtbehandeling. Projectleider Jos Jutte licht toe.
In het centrum van Boekarest wordt een nieuw operettetheater gebouwd. Ontwerp en uitvoering zijn in handen van Trekwerk, theatertechnisch bedrijf uit Weesp.
De toneeltoren is tien meter hoger, de hijsinstallatie is nieuw en er valt daglicht op het toneel, dat een flink stuk groter is geworden. De schouwburg in Amstelveen kan er voorlopig weer tegen. Het technisch team nam zelf ontwerp en bouwtoezicht voor zijn rekening en koos voor een traditionele rollenzolder. ‘Waarom zou je op je knieën moeten zitten voor onderhoud?’
Het Decoratelier van De Nederlandse Opera en Het Nationale Ballet heeft een grote renovatie achter de rug. Zichtlijnen schreef eerder over de plannen in 2006 en keert nu terug om het resultaat te zien. Hoofd Decoratelier Rolf Hauser geeft een rondleiding.
In het Speelhuis wordt gebruik gemaakt van het BaOpt-systeem, uitgevonden door de Duitser Albert Bauer. Hij bestudeerde natuurlijke processen in de bergen en heeft geprobeerd om die na te bootsen met software. Het resultaat is dat hij traditionele regeltechniek heeft weten te vervangen door programmatuur.
Na een halfjaartje proefdraaien is de Nieuwe Kolk in Assen eind september officieel geopend. Robert Baaij ging kijken en sprak met theateradviseur en technici.
In juni was er een VPT-themadag in de Efteling over showcontrol en gebouwbeheer. Die blijken in het sprookjespark in grote mate geïntegreerd.
In het vorige nummer beschreef Gerbrand Borgdorff de bijzondere historie van Schouwburg Kunstmin in Dordrecht. In dit artikel bespreekt hij de huidige renovatie.
Zes culturele instellingen hebben onderdak gevonden in de voormalige elektriciteitsfabriek van Dordrecht. ‘Voor de medewerkers lijkt het mij een geweldige plek om te werken.’
Ziggo Dome in Amsterdam-Zuidoost is op 24 juni geopend met een concert van Marco Borsato. Van binnen is het een flexibel in te richten Black Box met plek voor 17.000 toeschouwers, van buiten één groot projectievlak voor videobeelden en teksten om concerten aan te kondigen. De reacties tot nu toe zijn positief, zowel over het geluid als de sfeer.
In Dordrecht wordt gewerkt aan de restauratie van Schouwburg Kunstmin, een gebouw met een bijzondere geschiedenis in een bijzondere stad.
Met de ECI Cultuurfabriek in Roermond is de Euregio sinds september 2012 een uniek cultureel centrum rijker. Na een half jaar finetunen was op 6 april de officiële opening van het multifunctionele gebouw. Manager Xander Dohmen: ‘The sky is the limit.’
In februari organiseerde de VPT de themadag Culturele gebouwen en prestatiemonitoring in samenwerking met de Nederlandse Brancheorganisatie voor Gebouw Automatisering. In het Nieuwe Luxor Theater had zich een divers publiek verzameld, vijfenzestig aanwezigen uit de theatersector, twintig gebouwautomatiseerders en opvallend genoeg ook enkele gemeentefunctionarissen in hun rol van theatereigenaar.
Hoe kom je zoveel mogelijk te weten over jeugdcircus, de circuswereld en vooral het nieuwe theater van Circus Elleboog in Amsterdam West? Dat doe je door tweeëneenhalf uur met Bert Wils te gaan praten, facilitair manager en bouwcoördinator van Elleboog, dat al ruim 60 jaar cursussen en voorstellingen organiseert.
De architectuurcommissie van de Oistat organiseerde een studiereis langs Noord-Italiaanse renaissancetheaters. Een gemêleerd internationaal gezelschap ging op pad. Henk van der Geest, sinds lang actief lid van de lichtwerkgroep van Oistat, reisde mee en doet verslag.
Bij valgevaar moet er een vangnet over de orkestbak. Maar wat als er artistieke redenen zijn om hiervan af te wijken? Welke zijn die redenen? Hoe moet het ontvangende theater handelen? Eric Blom van het Nederlands Dans Theater beschrijft de kwestie vanuit zijn gezelschap, Sebas van Haperen geeft zijn visie vanuit de Stadsschouwburg Utrecht.
Op 1 november 2012 werd Theater Sneek officieel geopend door Koningin Beatrix. Een bijzonder theater, zowel van buiten als van binnen.
Assen heeft decennia gediscussieerd over de vervanging van theater De Kolk, totdat in 2000 uiteindelijk het besluit viel. Niet alleen zou het theater vervangen worden, maar op de plaats van De Kolk moest een multifunctioneel gebouw komen met een samenballing van functies: twee theaterzalen met respectievelijk 850 en 250 plaatsen en alle daarbij behorende voorzieningen, vijf bioscoopzalen, een bibliotheek, horecavoorzieningen, het Centrum voor Beeldende Kunst, foyers, woningen, een fietsenstalling, een parkeergarage voor 500 auto’s, een ruimte voor Biblionet en commerciële kantoren.
De Kom in Nieuwegein gaat half september officieel open. Thijs Gennissen ging tijdens de bouwfase op bezoek en sprak met de direct betrokkenen.
Dit tiende en laatste deel gaat over de theatertechnische installaties, die ook in het bouwproces merendeels als een van de laatste aan de beurt zijn.
De Kleine Komedie is een van de oudste en bekendste theaters van Amsterdam. Het ‘verhokte theater’ werd in 2011 in vijf maanden volledig gestript en opnieuw afgewerkt. In oktober ging De Kleine Komedie weer open om zijn 225-jarig bestaan te vieren. Hieronder de visie van architectenbureau Denieuwegeneratie en van cabaretier Jeroen van Merwijk.
Het einde van de bouwperiode nadert en het theater wordt in gebruik genomen. Een spannend moment voor de gebruikers en een periode waarin veel mis kan gaan. De werkgroep sprak met Coen Bais, directeur van Poppodium Metropool in Hengelo en Marco Hartendorf, voormalig hoofd techniek van het DeLaMar Theater in Amsterdam. Zij vertellen over hun ervaringen bij de oplevering.
Hoe kunnen we de gevolgen voor het milieu van onze activiteiten zo gering mogelijk maken? Welke maatregelen zijn succesvol? Koen Koch doet verslag van de VPT-themadag Duurzaam gebouwbeheer in november.
Tot nu toe ging deze serie over het voornemen om een nieuw theater te bouwen, over het ontwerp en de aanbesteding. Maar er stond nog geen steen op de andere. In deel 8 komt daar verandering in.
Feikes Huis is het kleinste en jongste van de productiehuizen in Nederland. En het enige dat geheel ten dienste staat van het poppen- en objectentheater.
Studiedag in Koninklijke Schouwburg levert concrete aanbevelingen op. Wat doen we met de huidige inrichting van de portaalzone? Welke rol speelt die zone met zijn toneellijst, portaalbrug en manteaus? Welke alternatieven zijn er? Daarover ging de studiedag van de VPT op 18 mei in de Koninklijke Schouwburg Den Haag. Behalve ontwerpers, technici en architecten namen ook dramaturgen, regisseurs en acteurs aan de discussie deel.
For the Dutch exhibit at the PQ 2011 the architects of Oistat Netherlands have chosen one project by Jonkman Klinkhamer Architects: the extension and renovation of the Stadsschouwburg Amsterdam and pop music stage the Melkweg. The exhibit focuses on how the old and new buildings in the middle of Amsterdam have been harmonized, on the multifunctional character of the centre that has emerged, and on the interaction and connection with the urban environment.
Wat ontwerpers willen met de portaalzone. De discussie over de portaalzone woedt al een paar jaar, maar de ontwerpers kwamen weinig aan het woord. Uit een enquête van Theateradvies bleek dat juist de ontwerpers vaak aanlopen tegen de beperkingen van de huidige portaalzone, dus als er één groep is die behoefte heeft aan verandering dan is het wel deze. Wat zijn dan die beperkingen? Wat zijn hun wensen? De VPT organiseerde een gesprek met ontwerpers.
Het definitief ontwerp is klaar en goedgekeurd, nu kunnen we beginnen met de bouwvoorbereiding. We gaan de besteksfase in en de aanbesteding voorbereiden. De werkgroep heeft drie gasten uitgenodigd om hier meer over te vertellen en om duidelijk te maken wat een opdrachtgever kan doen om een goede en geschikte aannemer te vinden. Projectmanager en aanbestedingsadviseur Lian Thé, projectmanager en huisvestingsadviseur Johan van Aalten en hoofdopzichter Wim van Lienden delen hun ervaringen.
In dit zesde deel van de serie staat de gebruiker centraal. De Werkgroep Theatergebouwen nodigde Hugo van Hulst, hoofd techniek van de Stadsschouwburg Amsterdam, uit om te vertellen over zijn ervaringen bij het in gebruik nemen van de Rabozaal en de valkuilen die je als gebruiker beter kunt ontlopen.
Het ontwerpteam van ons nieuwe theater is bezig. Dat duurt wel een paar maanden en dat geeft ons de tijd om na te denken over de bouworganisatie. De werkgroep Theatergebouwen nodigde hiervoor twee gasten uit, de heren Hans Verheijdt en Wybren Bruinsma van respectievelijk DHV en DVP.
Deel vier van deze serie gaat over het ontwerp. Maar eerst: wie ontwerpt wat? Waar start je het ontwerp? En hoe kom je tot de beste zaalvorm?
De discussie over de portaalzone in lijsttheaters woedt alweer drie jaar. Waar is die portaalzone goed voor? Kan het anders? Karin Vullings, student Industrial Design, introduceerde in haar scriptie de 'flexibelijst’ als een mogelijke oplossing. Zij lichtte dat toe tijdens de Vakbeurs Theatertechniek 2008 en schreef in Zichtlijnen 117 het artikel De Flexibelijst. Hier kwamen veel reacties op. Frits van den Haspel en Gerbrand Borgdorff reageerden uitgebreid, zowel positief als kritisch. Luc Dhooghe schreef De paradox van de vierde wand (Zichtlijnen 122) over het ontstaan van de toneellijst en waarom niet alle theatermakers daar blij mee zijn. De alumnivereniging AVOTT (de vereniging voor afgestudeerden van de opleiding theatertechniek aan de Theaterschool in Amsterdam). organiseerde in 2009 een bijeenkomst rond De Portaalbrug. Deze discussie was aanleiding voor adviesbureau Theateradvies bv om te onderzoeken hoe in het vak wordt gedacht over de portaalzone.
Openhartig beschrijft Hugo van Hulst, hoofd techniek van de Stadsschouwburg Amsterdam, het eerste jaar in de nieuwe Rabozaal. Door de ogen van de afdeling theatertechniek kijkt hij naar de extreem drukke inwerkperiode, de samenwerking met Toneelgroep Amsterdam en de Melkweg, en de plussen en minnen van deze unieke zaal die zowel lijsttoneel, vlakkevloerzaal als poppodium kan zijn.
Karin Vullings publiceerde alweer meer dan twee jaar gelden haar onderzoek over de portaalzone en opperde het idee deze zone flexibel te maken.
Deel drie van deze serie gaat over het samenstellen van het ontwerpteam. Wie zitten er in het team? Hoe stel je het samen? Wat geeft de doorslag bij de te maken keuzes?
In het tweede deel van de serie over het bouwen van een theater kijkt Gerbrand Borgdorff namens de Werkgroep Theatergebouwen naar het programma van eisen. Waar is dat voor nodig en aan welke eisen moet dat programma van eisen zelf voldo
Als je een nieuw theater bouwt, wat voor gebouw moet het dan worden? Wat is de beste plek? Wat wil je in dat theater gaan doen? Welke factoren bepalen of het een goed theater wordt? Over deze en andere vragen publiceert Zichtlijnen in samenwerking met de Werkgroep Theatergebouwen een serie artikelen. Dit is het eerste deel.
De orkestbak is in elk theater een complex gebied, ingeklemd tussen toneel en publiek. De bak moet groot genoeg zijn, goed toegankelijk, akoestisch goede condities bieden en hij moet goed ingericht zijn, niet te koud of te warm, en veilig. Op 4 mei organiseerde de VPT een expertbijeenkomst over dit onderwerp.
Valbeveiliging rond de orkestbak is een actueel thema in de schouwburgen. Een veiligheidsnet is zeker niet dé oplossing voor alle risico’s, maar wel één van de middelen om te verhinderen dat mensen in de orkestbak vallen. En in iedere schouwburg is de situatie weer anders. In dit artikel beschrijft Sebas van Haperen de specifieke problemen en oplossingen in Utrecht.
Wat ontwerpers willen met de portaalzone. De discussie over de portaalzone woedt al een paar jaar, maar de ontwerpers kwamen weinig aan het woord. Uit een enquête van Theateradvies bleek dat juist de ontwerpers vaak aanlopen tegen de beperkingen van de huidige portaalzone, dus als er één groep is die behoefte heeft aan verandering dan is het wel deze. Wat zijn dan die beperkingen? Wat zijn hun wensen? De VPT organiseerde een gesprek met ontwerpers.
De discussie over de portaalzone in lijsttheaters woedt alweer drie jaar. Waar is die portaalzone goed voor? Kan het anders? Karin Vullings, student Industrial Design, introduceerde in haar scriptie de 'flexibelijst’ als een mogelijke oplossing. Zij lichtte dat toe tijdens de Vakbeurs Theatertechniek 2008 en schreef in Zichtlijnen 117 het artikel De Flexibelijst. Hier kwamen veel reacties op. Frits van den Haspel en Gerbrand Borgdorff reageerden uitgebreid, zowel positief als kritisch. Luc Dhooghe schreef De paradox van de vierde wand (Zichtlijnen 122) over het ontstaan van de toneellijst en waarom niet alle theatermakers daar blij mee zijn. De alumnivereniging AVOTT (de vereniging voor afgestudeerden van de opleiding theatertechniek aan de Theaterschool in Amsterdam). organiseerde in 2009 een bijeenkomst rond De Portaalbrug. Deze discussie was aanleiding voor adviesbureau Theateradvies bv om te onderzoeken hoe in het vak wordt gedacht over de portaalzone.
Luc Dhooghe reageert op de discussie in Zichtlijnen over de toneelopening. Hij geeft het historische kader voor het ontstaan van de huidige toneellijst en noemt de bezwaren die eraan kleven vanuit het oogpunt van de theatermaker.
Herman Finkers speelde dit voorjaar de laatste voorstelling in de Twentse Schouwburg. De voormalige schouwburg staat nu te koop terwijl elders in de stad de eerste voorstellingen hebben plaatsgevonden in het gloednieuwe Nationale Muziekkwartier, kosten 45 miljoen.
Zeventien doeken van Petra Blaisse in Casa da Musica Een jaar geleden opende het Casa da Musica in de Portugese stad Porto. Architect Rem Koolhaas en zijn bureau OMA ontwierpen het markante, veelhoekige gebouw, Petra Blaisse was verantwoordelijk voor het ontwerp van zeventien doeken die een veelzijdige rol spelen in het interieur.
Themadagen VPT tot en met oktober 2006, VPT-lezingenprogramma op Vakbeurs Theatertechniek succesvol verlopen en Nieuwe leden VPT
Flexibel podium van hefplateaus in De Doelen - In De Doelen in Rotterdam werd vorig jaar tijdens de zomerstop een nieuw podium gebouwd op basis van hefplateaus. De operatie is onderdeel van een ingrijpende renovatie die in fasen wordt uitgevoerd.
Wanneer een niet als zodanig ontworpen gebouw de functie van theater krijgt roept dat een hele reeks theatertechnische vragen op - vragen waarop geen standaard-antwoord te geven valt, juist omdat het altijd weer om anders geconstrueerde, gesitueerde en ingerichte bouwwerken gaat.
De theaterontwerpen van Onno Greiner en Martien van Goor
Eind augustus is in samenwerking tussen de VPT en Uitgeverij International Theatre & Film Books het boek Doeken verschenen van de hand van Frits van den Haspel.
The last PQ of this century offered a forum to the forty-seven countries participating in the exhibition of stage and costume design and the exhibition of theatre architecture, as well as those taking part in the presentation of the various schools.
De Koninklijke Schouwburg in Den Haag is een eerbiedwaardig monument. De ingrijpende opknapbeurt die het theater dit jaar ondergaat moet zorgen dat deze nestor onder de Nederlandse theaters weer gezond wordt, klaar voor de eenentwintigste eeuw. Bij een dergelijke verbouwing hoort vanzelfsprekend een heftige discussie over wat er behouden moet worden en wat kan worden vernieuwd. Deze aflevering van de serie over de Haagse schouwburg schetst de discussie over restauratie versus renovatie tegen de achtergrond van de geschiedenis van het gebouw.
De werkgroep Historie & Theorie van OISTAT-Nederland is voornemens om in 1998 een bijeenkomst te beleggen met theaterarchitecten, theaterconsulenten, theaterdirecteuren, decorontwerpers, regisseurs en theatertechnici, met als thema: van bouwput tot voorstelling.
Op 30 november 1992 werd de leden van de Vereniging voor Podiumtechnologie de mogelijkheid geboden het theater van het nieuwe cultureelcentrum De Meerse in Hoofddorp te bezoeken.
Het bestuur van de Vereniging voor Podiumtechnologie nodigt u uit, in overleg met de directie van het Theater aan het Spui, voor een bezoek aan dit theater, ontworpen door Herman Herzberger en voorzien van een zwarte doos. Voor de diverse disciplines binnen onze vereniging een object dat mogelijk discussies oproept.
Rotterdam heeft het vier jaar zonder Stadsschouwburg moeten stellen. De nieuw te bouwen schouwburg zou op dezelfde plaats moeten komen aan het grote Schouwburgplein, centraal in de stad. De noodschouwburg sloot definitief in juni 1984.
Bovenstaande overweging blijkt weer actueel te worden gezien de reacties op het artikel van Jan Kramer in Zichtlijn 10 over de nieuwbouw aan het Vrijthof in Maastricht.
Onderstaande brief is een reactie van A.J.G. Klomp op het artikel van Jan Kramer over het nieuwe theater in Zoetermeer (Zichtlijn 10).
Uitstekend functionerende, 12 jaar oude JEZET-tribune, 200 zitplaatsen, inschuifbaar en verrijdbaar. Vraagprijs f. 19.500,-.
De architectuurcommissie van de Russische OISTAT schrijft, in samenwerking met de Unie van Architecten en de Theater Unie van de USSR, een internationale prijsvraag uit.
De Stadsschouwburg in Utrecht, van de architect Dudok, werd in 1941 geopend. In het gedenkboek van 1954 over Dudok treft men de schouwburg in de reeks van bouwwerken aan tussen het crematorium van Westerveld en het kantoorgebouw van de Hoogovens in Velsen.
Vorig jaar nog dreigde De Kleine Komedie het slachtoffer te worden van de bezuinigingsdrift van de gemeente Amsterdam.
Op uitnodiging van AS, het Franse theatertechnische tijdschrift, kon ik tijdens de SIEL een bezoek brengen aan de in aanbouw zijnde Opéra Bastille in Parijs. Een – zeker naar Nederlandse maatstaven – geldverslindend project, waar de Franse politiek zich geheel en al meester van heeft gemaakt.
De Heilige Maagdkerk, die werd voltooid in 1829, mag een typerend voorbeeld worden genoemd van de ‘waterstaatskerk’. Het is een in neoclassicistische stijl uitgevoerde hallenkerk, sober en functioneel van opbouw, mooi van verhoudingen en sfeer.
‘Het functioneert allemaal zoals we verwacht hadden. Theatertechnische aanpassingen zijn niet nodig gebleken.’ Joop Caboort, hoofd van de technische dienst van het Nederlands Dans Theater en het Danstheater aan ’t Spui, is nog even enthousiast over de voorzieningen als bij de opening van het eigen onderkomen van het Nederlands Dans Theater, nu bijna anderhalf jaar geleden.
In Veenendaal is begin dit jaar een nieuw theater geopend, waarvoor in 1982 een besloten prijsvraag was uitgeschreven. Veenendaal kreeg als groeiende gemeente behoefte aan grotere accommodatie voor theateruitvoeringen.
Aansluitingen voor alles in het nieuwe theater van Singer Laren. Maar ook onversterkt is de spraakverstaanbaarheid tot onder de balkons prima in orde. Rebecca van Vuure sprak met het hoofd techniek en de adviseur.
Schouwburg Kunstmin is in Nederland uniek, vooral dankzij de barokke stijl van architect Sybold van Ravesteyn. Sinds eind vorig jaar is het theater na een grondige renovatie weer open. ‘We hebben heel veel moeten veranderen om te zorgen dat het niet veranderde’, zegt architect Martien van Goor.
Een bezoek van de Arbeidsinspectie voorkwam nog net op tijd dat er een handmatig te bedienen trekkenwand werd geïnstalleerd - het is een elektrische geworden. Ook in andere opzichten voldoet de vernieuwde Haagse Schouwburg nu aan moderne eisen. De technici hadden ieder hun verlanglijstje en ze zijn blij dat een groot deel van hun wensen bleek te kunnen worden ingewilligd, ondanks alle beperkingen die een historisch monument nu eenmaal oplegt. Hoe dat gelukt is wordt door Renate Meijer beschreven in deze aflevering van haar serie artikelen over dit veelomvattende renovatieproces.
Per 1 januari 1997 is de Haagse Koninklijke Schouwburg verzelfstandigd. Op dezelfde dag sloten de deuren van het theater voor een belangrijke renovatie. Zichtlijnen volgt in een reeks artikelen deze operatie op de voet. Dit keer gaat de aandacht uit naar de reorganisatie van het theaterbedrijf tijdens de sluiting.
Geachte redactie, Chris Lievaart schrijft in Zichtlijn nr. 10 in zijn verslag over het symposium Ruimte als theatraal middel onder andere dat ik mijn “stokpaardje bereed” en een verhaal zou hebben gehouden over de restauratie van de schouwburg in Leiden.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.