05-01-2021
Onder de noemer #happynewyear, naar het gelijknamige nummer van ABBA, voert de sector deze keer actie. De branche wil uiterlijk 1 februari van het kabinet weten waar ze aan toe is. "Dan moeten we een "go" hebben om te kunnen starten met voorbereidingen. Het organiseren van grootschalige evenementen vergt een lange voorbereidingstijd", zegt Jolanda Jansen namens de Alliantie van Evenementenbouwers. "We kunnen het ons niet veroorloven een tweede evenementenzomer te missen, want dan staat er straks een nog groter deel van de 100.000 mensen op straat en ligt een branche, die goed is voor 7,4 miljard omzet, compleet op zijn gat. Dan zijn niet alleen die mensen hun baan kwijt, maar de miljoenen bezoekers ook hun evenementen."
"Ik kijk vol enthousiasme naar de evenementenagenda van 2021, met grote internationale publiekstrekkers, zoals het Eurovisie Songfestival en Euro 2020, die Nederland echt op de kaart zetten. Daarnaast hebben we een rijke festivalcultuur met zo’n 1200 festivals, van klein naar groot in het hele land, en kennen we een groot aantal schouwburgen en theaters. Vrijwel iedereen in onze branche staat reikhalzend klaar om weer aan de slag te gaan. Wij maken er met alle plezier een Happy New Year van, maar we hebben toezeggingen en een garantiefonds, naar Duits model, vanuit de overheid nodig om door te kunnen gaan."
De organisatoren sloegen eerder al alarm om de druk op de overheid op te voeren. Dat deden ze onder meer met de campagne #soundofsilence en #theshowmustgoon.
Ondernemers uit de evenementenbranche denken ook wat voor de overheid te kunnen betekenen als het gaat om de grootschalige vaccinatie van Nederlanders.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.