NIEUWS

24-01-2022

Onderzoeksrapport hoe de evenementen sector nog steeds wordt beïnvloed door Covid-19

PLASA en #WeMakeEvents hebben een gedetailleerd wereldwijd onderzoeksrapport gepubliceerd over de huidige positie en het toekomstige herstel van de live-evenementenindustrie.

De enquête liep van 1 november tot 21 december 2021 en werd door 1.948 respondenten in meer dan 40 landen in vijf verschillende talen ingevuld. "De gegevens leveren een sterk en duidelijk bewijs van de uitdagingen waarmee de sector momenteel wordt geconfronteerd, waarbij de overgrote meerderheid momenteel melding maakt van vertragingen, tekorten en kostenstijgingen", aldus de organisaties.

De vooruitzichten zijn gemengd: de meerderheid van de respondenten heeft geen vertrouwen in het herstel van de sector in de komende zes maanden. Dit is des te verrassender aangezien het onderzoek werd uitgevoerd voordat de ommicron-variant het lucratieve wintervakantieseizoen bedreigde. Er is echter voorzichtig optimisme van zeven tot achttien maanden, wat een afspiegeling is van de vooruitgang die is geboekt toen de live-evenementenindustrie in 2021 opnieuw werd geopend.

Maar voorlopig dragen bedrijven en organisaties een zware financiële last en rapporteren ze een enorme daling van de jaaromzet. Om de druk verder op te voeren, ging 45% extra schulden aan om de lockdowns te overleven. Freelancers doen het niet beter, met een groeiend aantal laagverdieners en een daling van de topverdieners met 78%.

De toeleveringsketen is in volledige wanorde, met tekorten en vertragingen over de hele linie. Een schokkende 94% van de fabrikanten ondervindt vertragingen in componenten, waardoor velen gedwongen zijn nieuwe leveranciers te zoeken en producten opnieuw te ontwerpen. De domino-effecten worden gevoeld door verhuurbedrijven, locaties, installateurs en distributeurs, waarbij de overgrote meerderheid wordt geconfronteerd met vertragingen in afgewerkte goederen, kostenstijgingen en onvermijdelijke complicaties.

Juan Jose Vila, COO van Equipson Spanje, merkt op: "De wereldwijde live-evenementenindustrie is als nooit tevoren in ons leven getroffen, waarbij een groot deel van de toeleveringsketen in de kou staat, gedwongen wordt schulden op te bouwen en werk af te blazen. Veel van wat komt kijken bij het realiseren van live-evenementen is uit het zicht - van de ingenieur achter de geluidsdesk tot de fabriek waarin de technologie wordt geproduceerd. Dit onderzoek laat zien hoe beïnvloed de wereldwijde industrie nog steeds is, dus ik sta met mijn collega's uit de industrie over de hele wereld die dringend om financiële steun vragen.”

In de aanloop naar het traditioneel drukke zomerseizoen wordt de industrie voor live-evenementen geconfronteerd met een verwoestend tekort aan vaardigheden. 69% van de bedrijven meldt een gebrek aan werknemers, met name on-site functies zoals ingenieurs, technici, bemanning en riggers. Deze cruciale tekorten dwingen velen om het werk uit te stellen of te annuleren, waardoor inkomsten en kansen verder mislopen. Er is weinig vertrouwen dat dit beeld de komende maanden zal verbeteren, met het reële risico dat het niet zal voldoen aan de toenemende vraag van het publiek naar live-entertainment en culturele evenementen in 2022.

 

Andy Dockerty, algemeen directeur van Adlib, merkt op: “We geloven dat er vanaf april een druk 2022 kan ontstaan, maar daar komt nog eens bij dat er enorme tekorten in de sector zijn, waardoor veel bedrijven niet in staat zijn om tal van banen te leveren of kansen te benutten vanwege het gebrek aan gekwalificeerde personeel. Hoewel we misschien uit één crisis komen, zorgen de opgebouwde schulden, enorme personeelstekorten, snel stijgende overheadkosten en rentetarieven, productbeschikbaarheid en problemen met de toeleveringsketen ervoor dat we snel een heel andere crisis tegemoet gaan en we zullen allemaal hulp nodig hebben.”

De pandemie veroorzaakte een uittocht van freelancers die werk zochten in andere sectoren, waarvan 17% migreerde naar film en televisie. Slechts de helft is fulltime teruggekeerd naar de live-evenementenindustrie, waardoor er een vaardigheidskloof is ontstaan ​​die vele jaren training en ervaring nodig heeft om te vullen. Freelancers die bleven of terugkwamen, hebben te maken met kortere doorlooptijden en verhoogde druk. Niet alleen dat, het toeren naar het buitenland is met 60% gedaald en internationaal reizen blijft een onhaalbare optie.

Wat ooit een sterke en dynamische sector was en waar de wereld jaloers op was lijdt nu onder een 'perfecte storm' van problemen die elk deel van de toeleveringsketen van live-evenementen doordringt . Bovendien zullen sectoren zoals horeca en vrije tijd de economische effecten voelen, aangezien de industrie voor live-evenementen aanzienlijke inkomsten voor hen aantrekt.

Toen de branche voor live-evenementen in 2021 opnieuw werd geopend, was er echter een overweldigende vraag. Volgens het rapport over het derde kwartaal van 2021 van Live Nation was de kaartverkoop met 10% gestegen ten opzichte van 2019, en waren veel festivals in recordtijd uitverkocht, wat wijst op een sterke behoefte van het publiek om verloren tijd in te halen en een zeer veerkrachtige en relevante sector.

Als gevolg hiervan heeft de live-evenementenindustrie alle kans om weer volledig gezond te worden - maar alleen met de hulp van overheidssteun en bedrijfsinvesteringen. Zonder welke kan 2022 een merkbaar verlies van live-evenementen zien; veel bedrijven zullen misschien niet veel langer overleven, en veel van de bekwame freelancers in de branche zullen misschien nooit meer terugkeren.

Adam Blaxill, voorzitter van PLASA, merkt op: "Bedrijven en freelancers zijn zich er terdege van bewust dat er een lange weg naar herstel ligt voor de live-evenementenindustrie. De afgelopen jaren waren er veel financiële problemen en onverwachte uitdagingen, en de meeste mensen verwachten dat er nog meer hindernissen zullen komen. Als directeur van een bedrijf in de creatieve sector en als voorzitter van PLASA roep ik de Britse regering op om de complexe uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd te erkennen en te helpen bij het herstel. We staan ​​over de hele wereld bekend om wat we doen; ons vermogen en de kwaliteit en creativiteit van onze sector is van wereldklasse, maar dit onderzoek toont duidelijk aan dat het afneemt - onze capaciteit neemt af en ons talent vertrekt!”

Download het onderzoeksrapport PLASA en #WeMakeEvents via deze link.

Bron: LSI online

LID WORDEN