06-09-2017
Woensdag 6 september vindt de officiële voor genodigden opening plaats van het nieuwe theater en de entreefoyer die het museum, theater en beeldentuin met elkaar verbindt.
Villa, beeldentuin, museum en theater
Kort na 1900 bouwt het Amerikaanse echtpaar William en Anna Singer villa De Wilde Zwanen in Laren. William is kunstenaar, Anna liefhebber van muziek en samen zijn ze fervent kunstverzamelaars. In 1956 laat Anna, na het overlijden van William, een museum en een concertzaal aan de villa bouwen.
Sterren als Willem Duys en Mies Bouwman, maar ook Roy Orbison schrijven geschiedenis in deze concertzaal. Na 60 jaar gebruik is vernieuwing van het theater noodzakelijk om nog een goede programmering te kunnen bieden.
Met de bouw van een nieuw theater ontstaat ook de kans om een nieuwe entreefoyer te realiseren die het theater, museum, villa en beeldentuin met elkaar verbindt.
Een nieuw Singer Laren
Singer Laren schrijft in 2012 een architectenprijsvraag uit om de oude theaterzaal te vervangen. Het winnende ontwerp van krft geeft niet de zaal, maar juist de entreefoyer een centrale rol.
De theaterzaal wordt in de hoek van het perceel aan de Naarderstraat geplaatst waardoor een open ruimte tussen de theaterzaal en de villa ontstaat: de nieuwe entreefoyer. De foyer verbindt oud en nieuw, het museum, theater en de beeldentuin met elkaar.
De nieuwe foyer is het kruispunt, een ‘cultureel dorpsplein’. Het is een ongedwongen, culturele ontmoetingsplek van waaruit alle onderdelen van het Singer complex apart te bereiken en te gebruiken zijn. Behalve de theaterzaal en de museumzalen zijn alle onderdelen - ook de beeldentuin - vrij toegankelijk voor iedereen.
De theaterzaal
De architecten Oscar Vos en Thomas Dieben van architectuurstudio krft, en interieurarchitect Sanne Oomen van Oomen Ontwerpt, doken in de geschiedenis van het theater. ‘Succesvolle theaters,’ licht Oscar Vos toe, ‘danken dat altijd aan hun intimiteit. De acteurs staan dicht bij het publiek en dat werkt goed. Daarom kozen wij ervoor om de doosvormige concertzaal te vervangen door een halfronde tribune’. ‘Zoals comédienne-zalen altijd rondliepen’, geeft Sanne Oomen aan. De fraaie golvende vormen in de plafonds en de balustrades en de reliëfs in stroken kersenfineer op de wanden (refererend aan de binnenzijde van een muziekinstrument, een knipoog naar de originele muziekzaal van Anna Singer) zijn niet alleen esthetisch belangrijk, maar dienen vooral de akoestiek.
Dankbaar
Dankbaar is Singer Laren iedereen die heeft bijgedragen aan de bouw van het nieuwe theater en de enteefoyer. De kosten van de bouw zijn voor het overgrote deel betaald door particulieren. Maar ook de Gemeente Laren en cultuurfondsen hebben bijgedragen, waarvan 1 miljoen afkomstig uit een speciale bijdrage van de BankGiro Loterij.
Kinderboek voor Singer
Speciaal voor de opening heeft illustrator Gitte Spee, bekend van kinderboeken als Meneer Big, Aap & Mol en Inspecteur Gordon, een kinderboek voor Singer Laren gemaakt: Pim in Singer Laren. Een boek over over de eenzame zwerfkat Pim die geen (t)huis heeft en op een dag gered wordt door drie zwanen die hem naar Singer brengen. Daar eet hij taartjes onder Tiffany lamp, rent hij door het museum en de beeldentuin en danst hij over de vleugel in het theater. Hij wil dolgraag blijven op deze mooie plek met al zijn nieuwe vrienden. Maar zou De Denker dat goed vinden?
Bron: Singer Laren
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.