08-04-2019
Belichting van de opera Madama Butterfly 'Hoe het licht van Robert Wilson de voorstelling maakt'
Datum | donderdag 11 april 2019 |
Tijd | 10:00 tot 17:00 uur |
Locatie | Nationale Opera & Ballet Amsterdam |
Deelnemersbijdrage |
VPT-leden € 50,-, niet-leden € 100,- (exclusief 21% BTW) |
Maximaal aantal deelnemers | 80 personen |
Met groot enthousiasme nodigen wij u uit voor een unieke kijk achter de schermen bij de regierepetitie van Puccini’s hartverscheurende opera Madama Butterfly bij Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Specifiek komt de belichting van Robert Wilson aan de orde, hoe zijn strakke stilering de tragiek van het verhaal accentueert. Wilson schildert en boetseert als het ware met licht.
Het werk van Robert Wilson (regie, decor en licht) kenmerkt zich door een sobere stijl, sublieme belichting en vaak traag voortschrijdende scènes. Hij houdt zijn beeldtaal abstract en vermijdt sentimentaliteit. Een écht oosters element is zijn manier van omgaan met de tijdbeleving. Minutieus gechoreografeerde, langzame bewegingen doen denken aan het Japanse Nôh-theater. Decors en kostuums zijn prachtig in hun soberheid.
Lezingen en presentaties zullen deels in het Engels zijn.
Naast het bijwonen van de regierepetitie en diverse presentaties, staat ook een rondleiding langs verschillende ateliers en disciplines van Nationale Opera & Ballet op het programma. De dag zal afgesloten worden met een (netwerk)borrel.
Programma
Het programma (onder voorbehoud) ziet er alsvolgt uit:
10.00 u | Welkom in Odeonzaal |
10.30 u |
Inleiding door Cor van den Brink (Nationale Opera & Ballet) |
- |
The Watermill Center in relatie tot Robert Wilson door Theun Mosk |
- | Behind the scenes, bezoek aan diverse werkplaatsen |
12.30 u | Theatre lighting door A.J. Weissbard |
13.30 u | Lunch |
14.15 u |
Inleiding Madama Butterfly door Joke Dame (Nationale Opera & Ballet) |
- |
Het standaard lichtplan van Nationale Opera & Ballet, technische vernieuwingen en wat wordt er aan apparatuur in eigen beheer gemaakt? door Pieter Huijgen (Nationale Opera & Ballet) |
14.45 u |
Hoe (her)belichten we Madama Butterfly nu en in de toekomst? door Cor van den Brink (Nationale Opera & Ballet) |
15.30 u | Bijwonen regierepetitie Madama Butterfly |
16.00 u | Afsluiting, netwerkborrel |
17.00 u | Einde |
Gastsprekers
A.J. Weissbard is een Amerikaanse lichtontwerper en |
|
Pieter Huijgen studeerde Elektrotechniek en Technische |
|
Cor van den Brink werkt sinds 1990 bij Nationale Opera & |
|
Theun Mosk is theatermaker, decor- en lichtontwerper en maakt autonome installaties. Hij studeerde aan de Academie voor Dans & Theater in Amsterdam (opleiding theatermaker, techniek en theater), aan de Gerrit Rietveld Academie (scenografie). Mosk ontving in 2007 de Charlotte Köhler Prijs en was één van de geselecteerde Nederlandse ontwerpers voor de Praag Quadriënnale (2007 en 2011). Hij heeft vaste samenwerkingsverbanden met theaterregisseurs als Marcus Azzini (Toneelgroep Oostpool), Jetse Batelaan (Theater Artemis), Paul Koek (Veenfabriek / Schauspielhaus Bochum), Boukje Schweigman (Schweigman&) en de Amerikaanse kunstenaar Robert Wilson. Verder maakte hij o.a. ontwerpen voor mode-illustrator Piet Paris, choreografe Ann van den Broek, choreograaf Medhi Walerski (Nederlands Dans Theater) en componist en regisseur Michel van der Aa. Naast theater werkt Mosk ook samen met Nederlands Fotomuseum en Maritiem Museum in Rotterdam, Designmuseum in Den Bosch en het Fries Natuurmuseum voor de Europese Culturele Hoofdstad 2018. In september 2017 werd de VSCD Prosceniumprijs aan hem uitgereikt voor zijn wezenlijke bijdrage aan het Nederlandse toneel. |
Aanmelden
Aanmelden voor deze activiteit kan alvast door een email te sturen naar info@vpt.nl.
De VPT is erg blij met de samenwerking en gastvrijheid van Nationale Opera & Ballet.
Documentatie
Lees hier meer over de voorstelling.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.