Het door de EU voorgenomen verbod op lichtbronnen met een lager rendement dan 85 lumen per watt maakt een eind aan alles wat voor publiek en belichters heilig is. Tenzij een uitzonderingspositie voor de entertainmentsector wordt bedongen.
Wie de vergoeding voor het gebruik van beeldmateriaal in voorstellingen netjes wil regelen kan zich het beste rechtstreeks tot de producent wenden. Gaat het alleen om korte fragmenten dan kun je je op het principe van fair use of het citaatrecht beroepen.
Bij het maken van een voorstelling staat het regelen van de muziekrechten zelden bovenaan de kluslijst van techniek en productie. Toch zijn er goede redenen om het daar wel te plaatsen. Zichtlijnen begaf zich in het woud aan regelingen en zet op een rij hoe het wel en niet moet.
Het verdwijnen van de var en de invoering van een systeem van modelovereenkomsten roept bij zzp’ers en werkgevers onzekerheid op. Dat is niet per se nodig. Als er weinig twijfel is over de zelfstandigheid is zelfs een modelovereenkomst niet verplicht. En omdat het ook voor de Belastingdienst nog lang niet duidelijk is hoe een en ander gaat uitpakken zal er in het overgangsjaar, dat op 1 mei begint, nog niet worden gehandhaafd.
Kan een lichtontwerper het auteursrecht gebruiken om zijn belangen te beschermen? Daarover schreef Tim van ‘t Hof zijn scriptie. Dit artikel is daarop gebaseerd.
Ruim zeven jaar geleden had een ZZP’er grote pech. Tijdens zijn werk kreeg hij een ongeval als gevolg waarvan hij een been kwijtraakte. Hij stapte naar de rechter om schadevergoeding van de opdrachtgever af te dwingen en hield vol tot de Hoge Raad. Die besliste in maart van dit jaar in zijn voordeel.
Het Gelders Orkest is aansprakelijk voor de gehoorschade van cellist Hans Borstlap. Dat besliste het gerechtshof Arnhem op 18 augustus 2009, na veertien jaar procederen. Orkesten en andere werkgevers in de podiumkunsten vragen zich nu af: kunnen wij ook zo’n procedure aan onze broek krijgen? En wat kunnen we doen om dat te voorkomen? Pauline Beran werpt haar juridische licht op de zaak.
Misschien kan het Hans Boswinkel Fonds (HBF) iets voor u betekenen in de vorm van een financiële bijdrage. Hierbij gelden wel een aantal voorwaarden.
In Zichtlijnen 104 kon u lezen hoe het zit met arbo in het buitenland, welke regels daar gelden en wie er aansprakelijk is. De werkgever blijft voor de volle honderd procent aansprakelijk voor schade van de werknemer door ongeval of letsel tijdens het werk.
In Zichtlijnen 57 van maart 1998 hebben we u opgeschrikt met een artikel over het strafrecht in het theater bij overtreding van de Arbeidstijdenwet (ATW).
Een onveilige overstap kan de oorzaak van een ongeluk zijn, of ondeugdelijke apparatuur, of een combinatie van onzorgvuldig handelen en materiaal dat niet volgens de veiligheidsvoorschriften gebruikt wordt (als die er al zijn).
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.