• Showcontrol, redactie, Zichtlijnen 67, november 1999

    Met de regelmaat van de klok komt het weer ter sprake. Het heeft bijna iets geheimzinnigs: 'Heb jij er al eens mee gewerkt?' Velen hebben er ideeën over, sommigen praten er liever niet over. Er zijn zelfs enthousiastelingen die al preteneren een goed werkend systeem te hebben ontwikkeld.

    Ook zijn er wijze mannen die na ongetwijfeld zeer lang te hebben gediscussieerd een standaard-protocol hebben uitgeroepen. Het management heeft het al uitgerekend: binnen zes maanden kan het een besparing opleveren. En de echte techneuten kunnen niet wachten. Weg met de human factor, lang leve de automatisering.

    Maar het is juist die menselijke factor die showcontrol weerhoudt van een doorbraak. Voorstellingen worden gemaakt door mensen, zowel voor als achter de schermen. Deze mensen onderscheiden zich van computers door hun vermogen om te improviseren en te reageren op onverwachte situaties. Mensen maken fouten, computers lopen vast.

    Verworden onze voorstellingen tot producten die tentoongesteld dienen te worden in het Evoluon? Zullen we de acteurs dan ook maar vervangen door robots?

    Showcontrol, VPT, Zichtlijnen 67

    Techniek dient de creativiteit van de theatermaker - zo luidt nog altijd regel 1 uit het handboek podiumtechniek. Heeft deze creativiteit dan geen behoefte aan showcontrol? Vele podiumdisciplines maken toch al jaren gebruik van computers? En niet zonder succes. Wie had er geen fantasieën over prachtige kapchangementen bij het zien van de eerste geautomatiseerde trekkenwand... Kan het dan niet zo zijn dat ook showcontrol ruimte geeft voor nieuwe creatieve ideeën?

    Drie redelijk eigenwijze personen vroegen wij om hun mening. Zij kregen de vraag een artikel te schrijven over showcontrol, vanuit hun eigen persoonlijkheid en vakgebied. Rinus Bakker, Reind Brackman en Michiel van der Zijde. Conclusie: niet alleen het schrijven van een artikel is een gevecht met de tijd.

    Terug

LID WORDEN