• Voorwoord, Freek van Duijn, Zichtlijn 11, juni 1990

    Theaterfestival Een negen man sterke jury van theatercritici kiest de negen belangwekkendste theatervoorstellingen van het seizoen 1989-1990! De keuze is natuurlijk de gemiddelde smaak van deze jury; een Strijards, een Rijnders, een Lamers, een Perceval, een Ten Hove, een De Keersemaeker.

    Of het straks in september in Rotterdam een leuk festival oplevert, zien we dan wel weer.
    Omdat ondergetekende in dit voorwoord geen last heeft van 8 mede-juryleden, kan hij ongestoord zijn eigen lijstje maken, zijn eigen festival bedenken. De invalshoek is interessante vormgeving, of hoogwaardige theatertechniek.
    Voor de decortechniek kiezen we Lulu uit van Toneelgroep Amsterdam, voor de lichttechniek Macbeth van het Nationale Toneel, voor de kostuumtechniek Alice, Alice van het Zuidelijk Toneel, voor de watertechniek Het ratteplan van het RO Theater, voor de geluidstechniek Ballet van Toneelgroep Amsterdam en voor het ‘high tech’-decor Salome van De Nederlandse Opera.
    Een gemakkelijk lijstje, ja natuurlijk, want zelfs bovengenoemde critici maakten van de desbetreffende aspecten melding in hun recensie. Het waren opvallende theatertechnische onderdelen. Maar een serieuze ‘discourse’ over het onderwerp? Nou, nee.
    Misschien een idee voor het theaterfestival?

    Terug

LID WORDEN