De wereld rond op het zijtoneel
Een baan op een cruiseschip is de ultieme vorm van werken als reizend technicus. Alexandra Jansen vaart sinds haar afstuderen de wereld rond. Via het Panamakanaal op weg naar Alaska vindt ze tijd om te vertellen over het leven als stage tech op de Norwegian Bliss. TEKST: COEN JONGSMA
Topniveau in Taiwan
Friso van der Steen en Louis Janssen werkten 12 jaar samen aan het National Kaohsiung Center for the Arts in Taiwan, het grootste theatergebouw ter wereld. “Daar komt toneeltechniek bij kijken die wij in Nederland helemaal niet kennen.” TEKST: REBECCA VAN VUURE
Netwerken en mensen ontmoeten
In 2008 vertrok Gertjan Houben naar New York om zich een jaartje te verdiepen in het lichtontwerpen. Tien jaar later woont en werkt hij er nog steeds. “Hoe dichter je bij Broadway komt, hoe diplomatieker je moet communiceren.” TEKST: BASTIAAN SCHOOF
Het driejarige project om een Europees veiligheidspaspoort van de grond te krijgen loopt ten einde. Bastiaan Schoof is betrokken bij de ontwikkeling ervan en doet verslag van de weg naar dit document.
Een certificaat waarmee je in heel Europa kunt aantonen dat je veilig kunt werken op podia, over niet al te lange tijd is het beschikbaar. Eric de Ruijter sprak met technisch producent Rob Acket en mbo-docent Willem Groenewoud over de discussies die aan de invoering vooraf gaan. Moet iedereen examen doen? Kun je met dit pasje overal in Europa als technicus aan de slag?
Opera- en ballethuizen zorgen tegenwoordig zelf voor hun uitzendingen. Bieden webcasts over internet de route naar internationale ontsluiting? En zo ja, kunnen ook kleinere podia via dit nieuwe medium op zoek naar een groter publiek?
In maart diende de VPT een aanvraag in voor Europese subsidie in het kader van het Erasmus+ programma, waarin kennisuitwisseling centraal staat. Eind juni is die aanvraag toegekend. ‘Het bevestigt en versterkt de functie van de VPT als Kenniscentrum,’ zegt Els Wijmans.
De VPT heeft in haar buitenlandbeleid opgenomen dat ze voortrekker wil zijn in het deelnemen van haar bedrijfsleden aan internationale handelsmissies. Culturele uitwisseling en handelsmissies zijn uitstekende manieren om Nederlandse bedrijven de gelegenheid te geven te laten zien hoe bijzonder, innovatief en oplossingsgericht zij op het gebied van theateren podiumtechniek zijn. Economische Zaken denkt bij handelsmissies al snel aan waterbouw, maar nooit aan theaterbouw! De VPT wil daar verandering in brengen en heeft EVD Internationaal (onderdeel van Agentschap NL) benaderd om een handelsmissie voor VPT bedrijfsleden te initiëren. Uitgangspunt daarbij is aan te sluiten bij al geplande culturele uitwisselingen en festiviteiten. De viering van 400 jaar handelsbetrekkingen Turkije-Nederland is de eerste gelegenheid voor een VPT handelsmissie!
For the Dutch exhibit at the PQ 2011 the architects of Oistat Netherlands have chosen one project by Jonkman Klinkhamer Architects: the extension and renovation of the Stadsschouwburg Amsterdam and pop music stage the Melkweg. The exhibit focuses on how the old and new buildings in the middle of Amsterdam have been harmonized, on the multifunctional character of the centre that has emerged, and on the interaction and connection with the urban environment.
Wie lid is van de VPT, is indirect ook lid van Oistat. Maar hoeveel VPT-leden weten wat Oistat is en doet? Reden voor een interview met Louis Janssen, sinds anderhalf jaar President van Oistat, de internationale organisatie van scenografen, theatertechnici en architecten. ‘Het is nogal wat voor een eenvoudige theatertechnicus om voorzitter te worden van zo’n club.’
In Zichtlijnen 104 kon u lezen hoe het zit met arbo in het buitenland, welke regels daar gelden en wie er aansprakelijk is. De werkgever blijft voor de volle honderd procent aansprakelijk voor schade van de werknemer door ongeval of letsel tijdens het werk.
Je kunt ze overal ter wereld tegenkomen: theatertechnici met een Nederlands paspoort. Ze werken als geluidsman of als inspiciënte, als belichter of als productieleider.
Ide van Heiningen richtte in 1969 de technische theatergroep Perspekt op waarvan hij 13 jaar artistiek leider was. Daarna was hij oprichter van mimestudio Haarlem, was 6 jaar directeur van het Nederlands Mime Centrum en docent mime en theatertechniek aan de Amsterdamse Mime-opleiding. In 1991 werd hij directeur van de Europese Mime Federatie en sinds juni ’93 bestaat de stichting Moving Academy for Performing Arts (MAPA). De actie ‘Licht voor Oost-Europa’ is één van de projecten van deze kersverse stichting en legt verbindingen naar Zagreb, Praag, Budapest, Moskou, Warschau, Berlijn en Wenen. De actie zal minstens 3 jaar duren.
Michel van Reyn maakte van 6 september tot 31 december 1989 een studiereis door de Verenigde Staten. Hij liep stage bij een aantal lichtontwerpers en trachtte in de korte tijd die hem ter beschikking stond zo veel mogelijk kennis op te doen van de Amerikaanse werkwijze op het gebied van het lichtontwerpen.
De aardbeving in San Francisco heeft ook grote schade toegebracht aan het theaterleven aldaar. In de Opera (War Memorial Theater) vielen delen van het gestucte zaalplafond en een lichtbrug naar beneden en de bevestiging van een aantal trekken in de zijmuren zijn losgetrokken.
In de zomer van 1988 bracht Frits van den Haspel zijn vakantie in de Verenigde Staten door. Het bloed kruipt waar het niet kan gaan, dus bezocht hij her en der een theater.
In de Bühnentechnische Rundschau, nr. 2/1989, las ik een artikel over het conferentiecentrum in Koeweit. Het leek mij interessant om bij dit artikel, dat gaat over een technisch goed geoutilleerd theater, iets te vertellen over de omstandigheden in dit land en het gebruik van dit centrum.
Londen, theaterstad bij uitstek. Moet daar eigenlijk nog iets aan toegevoegd worden? Met het oog op de komende vakantieperiode doet Vincent van Amelsvoort in het volgende een aantal waardevolle suggesties van de hand voor een optimale tijdsbesteding in deze stad.
Ja, en voordat je het weet zit het er weer op en sta je weer met beide benen op de grond in je eigen winkeltje. Alles bij elkaar ben in zo’n kleine 5 maanden in New York geweest.
Van 18 t/m 20 november 1988 werd er in Dallas, Texas, LDI ’88 gehouden, een conventie, die georganiseerd werd door het blad Lighting Dimensions.
Eindelijk, na ongeveer anderhalf jaar voorbereiding, is het dan zover en ben ik in New York. Voordat de school begon, had ik tijd om te acclimatiseren en rond te kijken.
Bedankt, binnen enkele minuten ontvangt je een e-mail van ons met daarin een persoonlijke link. Klik op de link om een nieuw wachtwoord op te geven.